مجلة النمو الاقتصادي والمقاولاتية
Volume 4, Numéro 3, Pages 121-136
2021-03-04
الكاتب : قرزيز نبيلة . ناصري نصر الدين .
This study aims to highlighting the reality of tourism in Algeria, its natural, cultural and service ingredients, its international ranking by many indicators, and the extent to which they contribute to evolution of balance of payments and crude domestic output and the size of employment, And how the Corona pandemic affected the tourism sector, based on the analytical descriptive approach. This study concluded that Algeria did not live up to the required level of international tourist competition, and the Corona pandemic will further aggravate the situation in Sector due to losses recorded and expected, Especially if new strategies are not adopted. In addition to including various challenges and proposals to promote the Algerian tourism economy. تهدف الدراسة إلى إبراز واقع السياحة في الجزائر، مقوماتها الطبيعية والثقافية والخدمية، ترتيبها على المستوى العالمي بواسطة العديد من المؤشرات ومدى مساهمة الاقتصاد السياحي الجزائري في تطور ميزان المدفوعات و الناتج المحلي الخام وحجم العمالة ،وكيف أثرت جائحة كورونا على القطاع السياحي في الجزائر، مع الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة. تم التوصل إلى أن الجزائر بالرغم من الإمكانات السياحية الهامة التي تمتلكها، لم ترقى للمستوى المطلوب من المنافسة السياحية العالمية، وجائحة كورونا ستزيد من تدهور السياحة في الجزائر وضعف مردودها الاقتصادي في القطاع نظرا للخسائر المسجلة والمتوقعة، خاصة إذا لم يتم تبني استراتيجيات جديدة أكثر ديناميكية، إضافة إلى إدراج مختلف التحديات والمقترحات للنهوض بالاقتصاد السياحي الجزائري.
Tourism Economy ; Corona Pandemic ; Balance Of Payments ; Crude Domestic Output ; The size of employment ; الاقتصاد السياحي ; جائحة كورونا ; ميزان المدفوعات ; الناتج المحلي الخام ; حجم العمالة
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
زايد أحلام
.
زموري كمال
.
ص 77-96.
سماعيني نعيمة
.
لخضاري نسيمة
.
ص 383-405.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.