دراسات وأبحاث
Volume 13, Numéro 2, Pages 731-740
2021-05-02

The Impact Of Instant Messaging On Decreasing Efl Learners’ Communication Apprehension In ‘comprehension And Oral Production’ Class: The Case Of Second-year Students Of The Department Of English Of The University Of Tlemcen

Authors : Belkhir Fatima Zohra .

Abstract

ملخص يسعى هذا البحث إلى فحص أعلى مصادر قلق التواصل لدى متعلمي اللغة الأجنبية في درس " الاستيعاب والإنتاج الشفوي " وذلك من أجل استقصاء نجاعة المراسلة الفورية في خفض مخاوف متعلمي الإنجليزية كلغة أجنبية من التواصل. أجريت هذه الدراسة على طلبة السنة الثانية ليسانس بقسم اللغة الإنجليزية بجامعة تلمسان باستخدام سلم مخاوف درس اللغة الأجنبية (Foreign Language Classroom Anxiety Scale) ( (Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986) ). ولقد تم استخدام استبيان مراسلة فورية خاصة بالطلبة كأدوات لتجميع البيانات. وأظهرت نتائج الدراسة أن الطلبة الذين أجريت عليهم الدراسة اعترفوا بفعالية المراسلة الفورية في خفض مخاوف التحدث في درسهم. ؛ ؛ . Abstract: The present research paper aims to examine foreign language learners’ top sources of communication anxiety in their ‘Comprehension and Oral Production’ (COP) class and to investigate the efficacy of Instant Messaging on reducing English Foreign Language (EFL) learners’ communication apprehension. The study was conducted with second-year students of the Department of English at the University of Tlemcen using the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) (Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986) and a students’ Instant Messaging questionnaire, as data collection tools. The results of the study reveal that the research informants confess the effectiveness of Instant Messaging in decreasing their speaking anxiety in their class.

Keywords

المراسلة الفورية ; ؛ مخاوف التواصل في الإنجليزية كلغة أجنبية ; درس الاستيعاب والإنتاج الشفوي ; ؛طلبة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ; instant messaging ; EFL communication apprehension ; COP class ; EFL students