دراسات وأبحاث
Volume 13, Numéro 2, Pages 641-660
2021-05-02

إستخدامات الناتنوغرافي في دراسة الفضاءات الإفتراضية الإشكالات المنهجية و البدائل المتوفرة للباحثين

الكاتب : حفيان ناريمان . بصيص الطاهر .

الملخص

نسعى من خلال هذه الورقة البحثية للتعرف و فهم مختلف الخطوط النظرية و المنهجية للبحث النتنوغرافي، و كذا العمل على إمتلاك الباحث الحيثيات المنهجية الواجب إتباعها في الأبحاث العلمية. لتشكل إطارا منهجيا و إجرائيا، متكاملا لرصد و تحليل الأنساق و الظواهر و الممارسات السوسيوثقافية المتولدة داخل الفضاء الإفتراضي. و ذلك في سياق التحول الفعلي لحياة ضمن قرية كونية وفقا لطرح مارشال ماكلوهان في كتابه The Gutenberggx فإن دراسة الفضاءات الإفتراضية تبعا لرؤية الدارسين و المتخصصين تحتاج إلى مناهج و أدوات و أساليب تحليل لتفكيك إشكالياتها و إكتشاف مختلف المتغيرات، و هو ما يجعل الباحث يطرح تساؤل مفاده هل هذه المناهج و الأدوات و الأساليب تؤسس للإستمرارية في البحث العلمي أم للقطيعة مع المناهج السوسيولوجية التقليدية؟ :Abstract Through this research paper ; We seek to identify an understanding of the theoretical and methodological lines of Netnography research, and to work on the researcher's possession of the methodological reasons he should follow in scientific researches, in order to form an integrated methodological and procedural framework for monitoring and analyzing the patterns, phenomena and sociocultural practices generated within the virtual space. In the context of the actual transformation of life within a global village, according to Marshall McLuhan's argument in his book The Gutenberggx, the study of virtual spaces according to the vision of scholars and specialists needs methods, tools and technics of analysis to deconstruct its problems and discover various variables, and this what pushes the researcher to ask the following question: Do these methods, tools and technics establish continuity in scientific research or make rupture with traditional sociological approaches? ? .The abstract refers to the importance of research, its problems and the most important results

الكلمات المفتاحية

الفضاءات الإفتراضية،المناهج التقليدية، المناهج الحديثة، الناتنوغرافي.