دراسات وأبحاث
Volume 13, Numéro 2, Pages 141-150

قصيدة النّثر بين التّقبّل و الفاعليّة في تحديث الشّعر العربيّ المعاصر ( أدونيس أنموذجا )

الكاتب : ابليله أحمد بن محمد . بن خويا إدريس .

الملخص

عرفت القصيدة العربيّة - عبر أزمنة وأعصر مختلفة - تحوّلات عديدة في شكلها وإطارها الخارجي، فضلا عن أُخرى في لغتها ومواضيعها، وقد كانت تلك التّحوّلات تنتج في تسمية شكلها بموجب تظافر أسباب وعوامل عدّة ؛ فكان مما أُسمِيَت به قديما باعتبار ذلك: الدّوبيت، المثلّثات، المثنّيات، المخمّسات، المربّعات، المسمّطات، الموشّح، أمّا حديثا فقد أُطلق عليها الشّعر المنثور، النّثر الشّعري، الشّعر المرسل، الشّعر الحرّ، قصيدة النّثر. وتُعدُّ قصيدة النّثر من الأسامي التي أثارت جدلا كبيرا، وأسالت حبرا كثيرا في حقل النّقد الأدبي المعاصر، وقد كان ذلك لدواعٍ عديدة؛ بعضٌ منها فنيّة وأخرى ذاتيّة، كشفت لنا مجتمعةً عن مدى تقبّل أو عدم تقبّل الشّعراء والنّقاد قصيدةَ النّثر شكلا فنيّا مستحدثا-ل صياغة الخطاب الشّعريّ المعاصر، كما أسفرت تلك الدّواعي عن وزن الفاعليّة التي أحدثتها وأضافتها خِفةًّ أو ثِقلاً في إطار إثراء تحديث الشّعر العربيّ المعاصر.فما مفهومها؟، وما أثرها في تحديث الشّعر العربيّ المعاصر؟، وما الذي تعنيه عند (أدونيس) أحد أبرز الدّاعين لها والمنافحين عنها؟، وإلى أيّ مدى بلغت التّقبّل والفاعليّة اللذان طمحت إليهما؟. The Arabic poem has known - through different times and eras - many transformations in its form and external framework, as well as other transformations in its language and themes, and these transformations have resulted in naming its form according to the convergence of several reasons and factors. It was from what was called in the past : the duet, the triangles, the folds, the pentagons, the squares, the scalpings, the mowashah ; however, more recently it has been called scattered poetry, poetic prose, sent poetry, free poetry, the prose poem. The prose poem is considered one of the labels that caused big controversy, and spilled a lot of ink in the field of contemporary literary criticism, and that was for many reasons. Some of those reasons are artistic and others are subjective, which revealed to us collectively the extent to which poets and critics accepted or did not accept the prose poem - a new artistic form - to formulate contemporary poetic discourse, also these reasons resulted in the weighting of the efficacy that they produced and added lightness or weight in the context of enriching the modernization of contemporary Arabic poetry. What is its concept? And what is its impact on modernizing contemporary Arabic poetry? And what does it mean for (Adonis), one of its most prominent advocates and defenders? And to what extent did it reach the acceptance and effectiveness that it aspired to?

الكلمات المفتاحية

قصيدة النثر، شعر، عربي، معاصر، أدونيس. ; Prose poem; Poetry; Arabic; Contemporary; Adonis; effectiveness; accept.