مجلة معالم للدراسات الاعلامية و الاتصالية
Volume 2, Numéro 2, Pages 32-70
2020-12-01

التلقي في نظرية الحتمية القيمية Receptivity In The Theory Of Value Determinism

الكاتب : وردة حمدي . حكيم بوغرارة .

الملخص

توضح هذه الدراسة خصوصية التلقي ومستوياته في ظل نظرية الحتمية القيمية للإعلام، وتوضح في الوقت ذاته العوامل القيمية وإسهاماتها في تحديد خصوصية التلقي ومستوياته وأشكاله. ولإبراز ذلك، تم توضيح مفهوم التلقي وأهميته في البحوث والدراسات الإعلامية، وتم إبراز المحاور والأسس الخاصة بنظرية الحتمية القيمية للإعلام، لتحدد فيما بعد العلاقة بين العنصرين، وتأثير الحتمية القيمية على مستويات تلقي الجمهور للمحتوى الإعلامي. الكلمات المفتاحية: التلقي، الإعلام، الحتمية القيمية، البيئة الإعلامية، المتلقي. Summary This study clarifies the specificity of reception and its levels under the theory of the value determinism of the media, and at the same time it clarifies the value factors and their contributions in determining the specificity of the reception, its levels and forms. To highlight this, the concept of reception and its importance in media research and studies were clarified, and the axes and foundations of the theory of value determinism for the media were highlighted, to determine later the relationship between the two elements, and the impact of value determinism on the levels of audience receiving media content. Key words: receiving, informing, value determinism, media environment, the recipient.

الكلمات المفتاحية

التلقي، الإعلام، الحتمية القيمية، البيئة الإعلامية، المتلقي.