مجلة العرفان للدراسات الصوفية
Volume 1, Numéro 1, Pages 136-145
2018-06-14

الأبعاد الكلية في أعمال ابن عربي وأهميتها في عصرنا

الكاتب : الطيب شويرف .

الملخص

مما لا شك فيه أن التراث الكبير الذي خلفه شيخ الصوفية الأكبر محي الدين ابن العربي عند استقرائه نجده يرتكز على مجموعة من الأسس والنظريات التي ترتب وتستوعب هذا التراث الضخم. وتطرق هذا المقال الى أهمها والتي كان لها أثرها ومكانتها في العصر الذي نعيش فيه، ومن أهمها الفهم العميق للقرآن الكريم الذي يحمل معاني وعلوما لا يمكن حصرها فلذلك كانت المنظومة العرفانية الصوفية الأكبرية ترتكز بشكل كلي على القرآن الكريم. ومن هذه الأسس أيضا النظرة الكلية للأديان التي كان ينظر لها نظرة الوحدة من حيث تعدد الشرائع الذي لا يمنع وحدة الدين الإلهي وتعد هذه الرؤية أصلا لقبول الإسلام لعيش الأديان السماوية الأخرى بسلام في محيطه الحضاري. ومن مرتكزات الخطاب الأكبري أولية الحب فالطريق إلى الله هو أساسا طريق محبة والطريق إلى الله هو طريق استلاء محبة الله على القلب. Doubtlessly the great tradition left by the greatest Sufi sheikh, Muhyiddin Ibn al-Arabi, upon his extrapolation, we find that it is based on a set of foundations and theories that organize and accommodate this immense heritage. This article touched on the most important ones that had their impact and place in the era in which we live, and the most important of them is the deep understanding of the Holy Qur’an, which carries meanings and sciences that cannot be counted. as a result, the greater Sufi mystical system was based entirely on the Holy Qur’an. Among these foundations is also the overall view of the religions, which was seen as a view of unity in terms of the multiplicity of laws that do not prevent the unity of the divine religion. This vision is considered to be the origin of the acceptance of Islam for the life of other divine religions in peace in its civilized environment. One of the foundations of the Akbari discourse is the primacy of love. The path to God is essentially a path of love, and the path to God is the way of God's love appropriating the heart.

الكلمات المفتاحية

محي الدين ابن العربي ، الحب الإلهي ، القرآن الكريم Mohiuddin Ibn al-Arabi, Divine Love, The Holy Qur’an.