مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 13, Numéro 1, Pages 239-270

رسالة في فواصل الآي الموالية لميم الجمع التي يصلها الواسطي من طريق الحلواني على مذهب المدني الأخير للإمام المقرئ أبي عبد الله محمد بن يوسف التملي السوسي المراكشي (ت1048 هـ) تقديم وتحقيق

الكاتب : انقيرة امين .

الملخص

This research is the realization of a precious message in “Breaks of the verse loyal to Mim al-Jum’a that Al-Wasiti arrives from Al-Halawani on the doctrine of the last civil, Sheikh Ismail bin Jaafar Al-Ansari, narrator of Nafi Al-Madani” by the reciter Imam Muhammad bin Yusuf al-Tamli al-Sousi al-Marrakchi (d. 1048 AH), and this message is a facilitation The reader has ten utilitarian methods, in which he compiles the verses of the verse that are loyal to the plural nouns; As Al-Halawani reported from Qalun that he read her link in three places: when he prod pieces, and when M is similar to it, and at the breaks, and it is stipulated that there should not be a barrier between them and them; In the sense that the mem is adjacent to the last word in the verse, if it was Hail, he did not reach it, and the author, may God have mercy on him, did not mention the locations of the mem at the mem or at the prodigy for its clarity and lack of confusion for the reader. هذا البحث عبارة عن تحقيق رسالة نفيسة في "فواصل الآي الموالية لميم الجمع التي يصلها الواسطي من طريق الحلواني على مذهب المدني الأخير الشيخ إسماعيل بن جعفر الأنصاري راوي نافع المدني" للإمام المقرئ محمد بن يوسف التملي السوسي المراكشي (ت1048هـ)، وهذه الرسالة هي بمثابة تسهيل على القارئ بالطرق العشر النافعية، حيث جمع فيها فواصل الآي الموالية لميم الجمع؛ إذ أن الحلواني عن قالون قرأ بصلتها في ثلاثة مواضع: عند همز قطع، وعند ميم مثلها، وعند الفواصل، ويشترط فيها أن لا يكون بينها وبينهن حائل؛ بمعنى أن تكون الميم ملاصقة لآخر كلمة في الآية، فإن كان حائل لم يصلها، ولم يذكر المؤلف رحمه الله مواضع الميم عند الميم أو عند الهمز لوضوحها وعدم التباسها على القارئ.

الكلمات المفتاحية

الحلواني ; الواسطي ; قالون ; ميم الجمع ; فواصل الآي ; المدني الأخير