آفاق علمية
Volume 13, Numéro 2, Pages 137-156
2021-04-28

بطء التعلم

الكاتب : مهرية خليدة .

الملخص

يعد البطء يف التعلم موضوعاً متعدد الأبعاد ويحتوي جميع الجوانب العقلية، الإنفعالية، واالاجتماعية، مما يؤدي إلى ظهور مشكلات كثيرة في مواقف الحياة بشكل عام، وفي المدرسة بشكل خاص، ولا يكاد يخلو صف من المشكلة ومما لا شك فيه أن هناك اختلاف في أنواع المشكلات ودرجة حدتها، وعملیة تشخیص بطء التعلم من اهم الخطوات لمساعدة التلامیذ یعانون منه، لإنها تساعد على الكشف المبكر مما یساعد على تجاوز هذه المشكلات ،إلا ان تشخیص الاطفال بطیئي التعلم صعب اذا ما قرونه بالإعاقات الاخرى لأنه لیس له علامات ممیزة تظهر على حالة الطفل وعلى ایة حال فلا یوجد اتفاق عالمي ین المختصین على المحكات التي تعتمد بالتشخیص، ولما كانت الاسباب الكامنة وراء حالة بطء التعلم متعددة فیجب ان تكون وسائل الكشف متعددة. The slow learning is a multidimensional topic that contains all mental, emotional, and social aspects, leading to many problems in life situations in general, and in school in particular, and is almost without problem and there is no doubt that there is a difference in the types and severity of problems. The process of diagnosing slow learning is one of the most important steps to help students suffer from it. Because it helps in early detection, which helps to overcome these problems, it is difficult to diagnose children with slow learning if they are not related to other disabilities because they have no distinguishing marks on the condition of the child, and in any case there is no universal agreement among specialists on the criteria that are based on diagnosis. As the underlying causes of the slow learning situation are multiple, the detection methods must be multiple.

الكلمات المفتاحية

التأخر الدراسي ; بطء التعلم ; الصع ; بات