سوسيولوجيون
Volume 1, Numéro 2, Pages 205-220
2020-12-31

Patterns Of Exclusion And Participation Of Women In Academia (literature Review And Case Report)

Authors : Farah Lazaar . Abderrahim Anbi . Nadia El Kadmiri .

Abstract

Identifying gender inequalities and promoting gender equality in academia is a challenging work. Women’s under-representation among academics and gender inequalities in academia are persistent and present global phenomena. This article aims to illustrate the nature and type of gender inequality against woman sociologists and their commitment provided to the development of the discipline during their critical years of study and work. Furthermore, how this commitment in this case shaped the historical efforts of making academia and society less gender biased.In order to examine the role of women within academia and to investigate whether there is a sufficient female representation in the discipline. We performed a literature review and case study. The results of our study are significant for a broader reflection on the challenging situation that women still face in the academic arena, in particular those who are related to intellectual professions and academic forms of work. يعد تحديد أوجه عدم المساواة بين الجنسين وتعزيز المساواة بين الجنسين في الأوساط الأكاديمية عملاً صعبًا. إن الحضور الناقص للمرأة بين الأكاديميين وعدم المساواة بين الجنسين في الأوساط الأكاديمية مستمر ويمثل ظاهرة عالمية. يهدف هذا البحث إلى توضيح طبيعة ونوع عدم المساواة بين الجنسين تجاه عالمات الاجتماع والتزامهن بتطوير التخصص خلال سنوات الدراسة والعمل. علاوة على ذلك، سنبحث كيف شكل هذا الالتزام في هذه الحالة الجهود التاريخية لجعل الأوساط الأكاديمية والمجتمع أقل تحيزًا بين الجنسين. ومن أجل فحص دور المرأة في الأوساط الأكاديمية والتحقيق فيما إذا كان هناك تمثيل نسائي كافٍ لهن في المؤسسات التعليمية. أجرينا مراجعة للأدبيات ودراسة الحالة. تعتبر نتائج دراستنا مهمة للتأمل بشكل أوسع في الموقف الصعب الذي لاتزال المرأة تواجهه في الساحة الأكاديمية، ولاسيما النساء التي تعملن بالمهن الفكرية والأكاديمية.

Keywords

academia, women, gender, inequality