سوسيولوجيون
Volume 1, Numéro 2, Pages 66-82
2020-12-31

الكتابة في البناء التّشكيلي الرّقمي؛ النظام والفوضى

الكاتب : منال بالحائزة العريبي .

الملخص

تعالج هذه الدارسة البناء التشكيلي للكتابة في العمل الرّقمي"، وتبحث في تطوّر الفكر الفني اليوم ومعالجته لمواد فنية بطرق مختلفة، ذلك أنّ هذا التطور يعكس القدرة الإبداعيّة والدّلاليّة للفنان اليوم، ويستكشف العلاقات الدّلاليّة غير المرئيّة من خلال تجلّيها المباشر في الأثر الفنّي الرّقمي، والتدريب على إنتاج تشكيلات فنّية ترواح بين معنيين هما: النظام والفوضى. وهذا لا يعني مجرّد الاكتفاء بتشكيلات بسيطة أو بتجارب أعمال مسقطة تعبّر عن مكنونات العمل الفنيّ. وممّا لا شكّ فيه أنّ تركيب الكتابة يتعلّق، بدرجة كبيرة، بشخصية المتلّقي، والظروف المحيطة به، الأمر الذي يجعل طرق الإنجاز الرّقمي والعرض تختلف من شخص إلى آخر ومن تجربة إلى أخرى، ومن فترة زمنية إلى أخرى، ولا ريب أنّ هذه الخصوبة في مجال الكتابة باب من أبواب تنميّة الإبداع كبير. وبناء على ذلك، نقرّ بأنّ هناك معانيَ خفية تكمن في داخل النص البصريّ والأحداث و التقنيات والوقائع المرئيّة، وقد لا تبدو واضحة للعيان. فهي تحتاج إلى جهد ودراية و تفرّس، إذ كلما ازدادت درجات التّفرس في الأثر الفنيّ (النص البصري المرئي) كانت النتائج أكثر إبداعا. والفراسة هنا ترتبط بقدرة المتعلّم على الفهم والتنبؤ بالأبعاد المتّصلة بالمعنى، و تمتدّ إلى ما هو أبعد من الأثر الفنيّ الرّقمي. تبدو الكتابة من هذا المنطلق مادة بناء فنيّ، وهي في ذات الوقت مادة تشكيل فكري، فيها من الوضوح ما يجعلها منظمة وفيها من الغموض ما يجعلها "غير منظمة". وفي الحالتين يكون المشهد الرقميّ أثرا فيه من الرموز ما يميزه، وفيه من القيم الفكريّة ما يجعله موضع جدل، فنظام الكتابة متكوّن من وحدات تختصّ كل واحدة منها ببناء وقواعد. Abstract: This research deals with the writing artistic construction in digital work and examines the development of the contemporary artistic thought and the way it deals with the artistic material . The development of the artistic thought reflects the creative and semantic talents of the artist and explores the implied semantic relationships through both its direct manifestation in the digital artistic product and also through the ability to produce artistic compositions converging between two opposite meanings: order and chaos. This does not mean that simple formations or projected work experiences that express the contents of the artwork are satisfactory. There is no doubt that the composition of writing is related, to some extent, to the personality of the recipient and the circumstances surrounding him. As a consequence, the methods of digital achievement and presentation differ according to the person, his experience, and to the time period. This diversity in the field of writing is a key to creativity. Accordingly, we acknowledge that there are implied meanings that lie within the visual text, events, techniques, and visual facts, and that may not seem clear to the eye. Indeed, It requires effort, know-how and interpretation. The higher the degrees of examination in the artistic effect are (the visual text), the more creative the results would be. Examination in this context is related to the learner's ability to understand and predict the dimensions related to meaning, and extends beyond the artistic and digital impact. From this perspective, Writing appears as a material, an artistic construction. At the same time, it is a material of intellectual formation, in which there is clarity that makes it organized and ambiguity that makes it "unorganized". In both cases, the digital scene is an artwork with symbols that distinguish it, and intellectual values that make it a subject of controversy, as the writing system is made up of units, each of them has special building and rules.

الكلمات المفتاحية

الفن الرّقمي، الكتابة، النظام، الفوضى، البنية التشكيلية.