Revue Organisation et Travail
Volume 10, Numéro 1, Pages 241-254
2021-04-27

The Impact Of Organizational Dimension On Marketing Strategy Implementation: A Case Of Algerian Telecoms Companies

Authors : Bouachera Mokhtar . Hachemaoui Kamel .

Abstract

This study aims to determine the impact of the organizational dimension on the marketing strategy implementation, we relied on descriptive and analytical methodology was based on analyzing variables and testing hypotheses, the data were collected from a sample of 190 individuals representing four algerian telecoms companies ( Telecom of algeria, ATM mobilis, Djezzy, Ooredoo ) .and to test the hypotheses, we relied on multiple linear regression analysis by using (spss 25), The results showed that there are five organizational factors that have a direct influence on the marketing strategy implementation we mention it in order (Organizational structure, Organizational control, Organizational culture, Organizational communication, Organisational processes). تهدف هذه الدراسة إلى تحديد تأثير البعد التنظيمي على تنفيذ الاستراتيجية التسويقية ، تم الاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي الذي يرتكز على تحليل المتغيرات واختبار الفرضيات ، وقد تم جمع البيانات من عينة متكونة من 190 فرد يمثلون أربع شركات في مجال الاتصالات في الجزائر ( اتصالات الجزائر ، موبيليس ، جازي ، أوريدو), ولإختبار الفرضيات ، اعتمدنا على تحليل الانحدار الخطي المتعدد باستخدام (الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية-25 ) ، وأظهرت النتائج أن هناك خمسة عوامل تنظيمية لها تأثير مباشر على تنفيذ الاستراتيجية التسويقية نذكرها بالترتيب (الهيكل التنظيمي، الرقابة التنظيمية ، الثقافة التنظيمية ، الاتصال التنظيمي ، العمليات التنظيمية).

Keywords

Marketing strategy implementation ; Organizational structure ; Organisational processes ; Organizational culture ; Organizational communication ; Organizational control