مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 10, Numéro 1, Pages 455-507
2021-03-28

فاعلية وحدة مطورة في مقرر الحديث والثقافة الإسلامية لتنمية مفاهيم التربية الإعلامية لطلاب المرحلة الثانوية في منطقة القصيم

الكاتب : السلمان سليمان بن محمد بن عبدالله .

الملخص

مستخلص الدراسة هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية وحدة مطورة في مقرر الحديث والثقافة الإسلامية لتنمية مفاهيم التربية الإعلامية لطلاب المرحلة الثانوية في منطقة القصيم، وذلك من خلال التحقق من الفرض التالي: يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات مجموعة الدراسة في الاختبارين (القبلي والبعدي) لتنمية مفاهيم التربية الإعـــلامية وذلك لصـالح الاختبار البعدي. وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في تحديد مفاهيم التربية الإعلامية المناسب تنميتها لدى طلاب المرحلة الثانوية وكذلك في الكشف عن مدى توافر هذه المفاهيم في مقرر الحديث والثقافة الإسلامية للمرحلة الثانوية، كما تم في الدراسة الحالية أيضًا استخدام المنهج شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة مع القياسين القبلي والبعدي، في التأكد من فاعلية وحدة مطورة في مقرر الحديث والثقافة الإسلامية لتنمية مفاهيم التربية الإعلامية لطلاب المرحلة الثانوية، وتكونت عينة الدراسة في صورتها النهائية من (29) طالبًا بالمرحلة الثانوية، من أصل (758) طالبًا يشكلون طلاب المرحلة الثانوية في المدارس التابعة لمكتب التعليم بمحافظة عيون الجواء، أما عينة تحليل المحتوى فتمثلت في كتاب الحديث والثقافة الإسلامية رقم (1) المستوى الثاني الإعداد العام النظام الفصلي للتعليم الثانوي، وتم استخدام الأدوات التالية: بطاقة تحليل المحتوى في ضوء مفاهيم التربية الإعلامية، اختبار مفاهيم التربية الإعلامية، الوحدة المطورة. أما أهم النتائج فتمثلت في التوصل إلى قائمة بمفاهيم التربية الإعلامية تضمنت عشرين مفهومًا، كما تبين وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين نسب توافر مفاهيم التربية الإعلامية في وحدات المقرر الثلاث، حيث كانت أعلى وحدات المقرر تضمناً لمفاهيم التربية الإعلامية هي وحدة الثقافة الإسلامية، وتوافرت فيها المفاهيم بنسبة 64.286%، تليها وحدة الحديث النبوي وتوافرت فيها المفاهيم بنسبة 23.809%، وفي الترتيب الأخير وحدة السنة النبوية وتوافرت فيها المفاهيم بنسبة 11.905%. وفيما يتعلق بفرض الدراسة فكانت النتيجة: أنه يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات مجموعة الدراسة في القياسين القبلي والبعدي لمفاهيم التربية الإعلامية، والفروق لصالح القياس البعدي، وكان حجم تأثير الوحدة المطورة في تنمية مفاهيم التربية الإعلامية لطلاب المرحلة الثانوية كبير حيث كان حجم التأثير 0.724. وقد قدم الباحث عددًا من التوصيات من أهمها: أهمية إدراج مفاهيم التربية الإعلامية في المقررات ضمن مقرر الحديث والثقافة الإسلامية في المرحلة الثانوية لمناسبة المرحلة لذلك، كما أوصى الباحث بإدراج موضوع التربية الإعلامية ضمن مواضيع الثقافة الإسلامية في مقرر الحديث والثقافة الإسلامية؛ إذ يعتبر من أفضل المواضع التي يمكن من خلالها تناول مفاهيم التربية الإعلامية. Abstract The study aimed at realizing effectiveness of an upgraded curriculum of Hadith and Islamic Culture to develop concepts of media education Secondary Stage Students in Qassim Region; to verify the following assumption: there is a statistical difference at level (0,05) between average scores in both of (pre and post) tests of the study aiming at developing concepts of media education for post test. Descriptive analysis approach was used to identify media concepts which are suitable to be developed for secondary Stage students, in addition to determine the availability of these concepts within Hadith curriculum and Islamic Culture of secondary Stage. Moreover, the current study depending upon quasi-experimental approach of one group with pre and post analogies to assure the effectiveness of Hadith curriculum and Islamic Culture in developing media concepts for secondary Stage students. The final sample of study included (29) students from secondary Stage out of (758) students studying at secondary Stage affiliated to education office of oyoon AlJiwa governorate. As for sample of content analysis it was presented in book of Hadith and Islamic culture No. (1), second level, general preparation, quarterly system of secondary education. the following tools was used: card of content analysis of media education, test of media education concepts and upgraded unit. The most important results were presented in a list which included a number of 20 concepts of media education showed the statistical function at level 0,01 between availability of media education concepts within all of three curriculum units, where unit of Islamic Culture included the highest percentage of concepts wit 64,286%, then Prophetic Hadith unit which included a percentage of 23,809%, at the last order was Sunnah unit with percentage of 11,905%. As for thesis of the study the result was: there is statistically function differences at level 0,01 between average grades for experimental group within pre and post analogies for media education concepts, differences were in favor of the post test; while the size of upgraded unit effect in developing concepts of media education for secondary Stage education was 0,724 The researcher summarized a number of recommendations included: the importance of mention such concepts of media education in school within Hadith and Islamic Culture curriculum for secondary Stage as its is suitable for this grade and to include media education within Islamic Culture which is introduced in Hadith and Islamic Culture curriculums, as it is supposed to be the best way to introduce media education concepts.

الكلمات المفتاحية

فاعلية ; الحديث ; وحدة مطورة ; الثقافة الإسلامية ; مفاهيم ; التربية الإعلامية ; المرحلة الثانوية ; منطقة القصيم