مجلة الراصد لدراسات العلوم الاجتماعية
Volume 1, Numéro 1, Pages 47-69
2021-01-25

أهمية اللعب في حياة الطفل ووظائفه ونظرياته وأدواره التربوية والاجتماعية (مقاربة نظرية)

الكاتب : مصباح جلاب . حسان بعايري .

الملخص

يعتبر اللعب مرحلة ضرورية في حياة الطفل، خاصة أثناء نموه الجسمي والنفسي والعقلي. كما يعتبر وسيلة بيداغوجية وتربوية في تعليم الطفل، وهو ما برز بصورة واضحة في التدريس في بيداغوجيا المقاربة بالكفاءات، وأكد العديد من المفكرين على أهمية اللعب أثناء التدريس منهم فروبل وبياجي وفيجوتسكي. وقد اثبتت البحوث التربوية، وخاصة بحوث تعليم الأطفال، أنه أثناء اللعب يبرز الطفل تفكيره ومشاعره، ويعطي فرصة كي يستوعب عالمه ويكتشف ويطور نفسه ويطور علاقات شخصية مع المحيطين به من خلال تقليد الآخرين. فتولد لديه ملكة التخيل والابداع، كما أنه وسيلة علاجية يعتمدها المتخصصون لعلاج بعض الحالات المرضية كالخجل، الانطواء، الخوف، كما يساعد على تنشيط القدرات العقلية وتفتح المواهب ويسهم في عملية النمو الفسيولوجي. ويؤكد بعض الباحثين التربويين على ضرورة استخدام اللعب داخل فصولنا الدراسية باعتباره وسيلة تساعد الطفل على تأكيد الذات من خلال التفوق، كما يساعد على التعاون و احترام الاخرين واحترام القوانين والقواعد المنظمة للعبة كما يعزز الانتماء للجماعة، كما ان للعب اثره الكبير في تعلم الطفل و تنمية شخصيته من الناحية المعرفية و السلوكية و في تحسين تواصله الاجتماعي مع الاخرين. Play is an essential stage in a child's life, especially during his physical, psychological and mental development. It is also considered a pedagogical and pedagogical means in educating the child, which has emerged clearly in teaching in the pedagogy of approaching competencies, and many thinkers emphasized the importance of playing during teaching, including frobel, piajet and Vygotsky. Educational research, especially children's education research, has proven that during play the child emerges his thinking and feelings, and gives an opportunity to assimilate his world, discover and develop himself and develop personal relationships with those around him through imitation of others. It is born with the queen of imagination and creativity, as it is a treatment method adopted by specialists to treat some pathological conditions such as shyness, introversion, fear, and it also helps to activate mental abilities and open talents and contribute to the process of physiological growth. Some educational researchers stress the necessity of using play in our classrooms as a means to help the child assert oneself through excellence, as it helps to cooperate and respect others and respect the laws and rules governing the game and also enhances belonging to the group, and play has a great impact on the child's learning and development. His personality in terms of cognitive and behavioral, and in improving his social communication with others. Key words: play, child, functions, theories, educational and social roles.

الكلمات المفتاحية

اللعب، الطفل، الوظائف، النظريات، الأدوار التربوية والاجتماعية play, child, functions, theories, educational and social roles