حوليات جامعة بشار في العلوم الاقتصادية
Volume 7, Numéro 3, Pages 262-274
2021-02-25

جماعات الممارسة الافتراضية كوسيلة لتحقيق نمو المؤسسة الناشئة -دراسة حالة مؤسسة Jumia كنموذج مقترح-

الكاتب : سوداني لينة . طوارف محمد عامر .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تشخيص واقع جماعات الممارسة الافتراضية ومساهمتها في تحقيق النمو والتوسع لدى المؤسسات الناشئة، والتعرف أكثر على هذه الجماعات في الواقع العملي من خلال دراسة حالة مؤسسة jumiaبالجزائر كنموذج. توصلت الدراسة إلى أن جماعات الممارسة الافتراضية لها دور كبير في تطوير العلاقات المتبادلة بين المؤسسات الناشئة ومختلف الأطراف الأخرى، وهذا ما لاحظناه من خلال تجربة jumia ، حيث ظهر ذلك من خلال مبادرات تهدف إلى اكتساب المعرفة وتشاركها وتطويرها بين العمال على الانترنت بهدف تعزيز علاقاتها مع الأطراف ذات المصلحة، مما انعكس إيجابيا على نمو المؤسسة بحيث بلغت نسبة زوار الموقع الالكتروني ل jumia في الجزائر 1.3 مليون، وانتشر توزيع الطلبات إلى 43 ولاية بعدما كان محصورا على الجزائر ووهران، و بلغ عدد الذين قاموا بتحميل تطبيق jumia 123 ألف جزائري عام 2016 أي بنسبة فاقت 56% مقارنة بعام 2015. Abstract: This study aims to diagnose the reality of virtual communities of practice and their contribution to the growth and expansion of startups, and to learn more about these communities in practice through a case study of the Jumia Foundation in Algeria as a model. The study found that virtual practice communities have a great role in developing mutual relationships between startups and various other parties, and this is what we observed through the experience of jumia, as this was demonstrated through initiatives aimed at acquiring, sharing and developing knowledge among workers on the Internet with the aim of strengthening their relationships with the parties. The same interest, which was reflected positively on the growth of the entreprise, so that the percentage of visitors to the website of jumia in Algeria reached 1.3 million, and the distribution of requests spread to 43 states after it was limited to Algeria and Oran, and The number of Algerians who downloaded the jumia application reached 123 thousand in 2016, an increase of 56% compared to 2015.

الكلمات المفتاحية

جماعات الممارسة الافتراضية ; خلق المعرفة ; مشاركة المعرفة ; المؤسسات الناشئة ; virtual comminities of practice ; knowledge creation ; knowledge sharing ; startups