الصوتيات
Volume 17, Numéro 1, Pages 73-92
2021-04-15

اغراءات الصوت ودوافع الايقاع الموسيقي في السينما

الكاتب : بن عزة أحمد . يوسفي آمال .

الملخص

يدرس علم الاصوات خصائص الصوت الانساني من ناحية وظيفته اللغوية، والذي تفاعلت معه المجالات الفنية الأخرى، وباعتبار الموسيقى ملهمات الشعر وربات الفنون فلأنّ الموسيقى روح كل المنظومات السمعية والبصرية، لما تحويه من جماليات الأمكنة والأزمنة، فبدون الصوت ممثلا بالموسيقى، وكيف تترجم تلك الموجات إلى مفاهيم وأفكار، تكون الأنا الجمعية للفنون مستضعفة، مفرّغة من ملامح جمالية المنظومة التكاملية للصورة في الفيلم السينمائي، ويظهر ذلك بوضوح دون اغراء في التسطيح، أنه لا يمكن أن تتم أي دراسة سينمائية بمعزل عن علم الأصوات، تأتي هاته الدراسة لفضّ اشتباكات حول القيمة الحسيّة والدلاليّة أو الهيكليّة والتعبيريّة، التي يقودنا إليها الصّوت المسموع من خلال هوية الذات المخاطبة، وبغية أن نكون على دراية بظاهرة الصوت وحتى نعيد اكتشاف آليته التي تكتب وترسم جذاذات السينما، وجب علينا تتبع مصداقيّة المشهد الموسيقي وما يثيره فينا من حالات نفسية مختلفة، سواء كان الصوت مصاحبا لحوار الشخصيات، أو في الموسيقى التصويرية والمؤثرات البصرية، أو صمت مطلق قادر على لمس إحساس الأنا الأعلى لدى المشاهد، فيدعوه إلى التركيز مع اللقطة السينمائية، حتى يتمكّن من الشعور بذات الفيلم. The science of sound , studies the characteristics of human voice in terms of its linguistic function, with which other artistic fields interacted, and considering music as the inspirations of poetry and the housewives of the arts, In return music is the spirit of all audio-visual systems, because of the aesthetics of places and times, without sound represented by music, And how these waves translate into concepts and ideas, the ego of the society of the arts is vulnerable, exasperated from the aesthetic features of the integrative system of the image in the film, and it is clearly shown without temptation in flatness, that no cinematic study can be carried out in isolation from the science of sounds, This study comes to resolve clashes about the sensory, semantic or expressive value, to which the voice leads us through the identity of the speaking self, and in order to be aware of the phenomenon of sound and until we rediscover the mechanism that writes and paints the appeals of cinema We have to trace the credibility of the music scene and the different psychological situations that it evokes in us, whether the sound is associated with the dialogue of the characters, or in the soundtrack and visual effects, or an absolute silence capable of touching the viewer's higher ego, inviting him to focus with the cinematic shot, So he can feel the same movie.

الكلمات المفتاحية

الصوت؛ الموسيقى؛ السينما؛ الهوية؛ الأنا الفاعلة.