مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 538-557
2021-04-14

دورنظام المعلومات التسويقية في تنمية العلاقة مع الزبون

الكاتب : السلامي اسماء .

الملخص

تهدف الدراسة إلى التعرف على دور نظام المعلومات التسويقية في تنمية العلاقة مع الزبون، والذي أصبح في السنوات الأخيرة من أهم الأدوات التي يعتمد عليها المسؤولين عن التسويق في المؤسسات، فهو يساهم في ربط كافة سياسات المؤسسة مع بعضها لتحليلها بشكل متكامل، وبذلك يسعى لإشباع حاجات الزبون. وتم اختيار المؤسسة الجزائرية للهاتف النقال موبيليس، التي تعتبر من بين المؤسسات التي تتبنى مبادئ نظام المعلومات التسويقية، ولتحقيق هدف هذه الدراسة تم تطوير استبانه موجهة ل(40) موظف بالمديرية الجهوية بشار، وقد تم استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS 25) لتحليل نتائج الدراسة. وقد خلصت الدراسة على أنه يوجد تأثير كبير لنظام المعلومات التسويقية في تنمية العلاقة مع زبائنها بتحقيق الرضا لهم وكسب ولائهم. The study aims to identify the role of the marketing information system in building customers relationships, which in recent years has become one of the most important tools that relied upon those responsible of marketing in institutions, as it contributes to linking all the institution’s policies with each other to analyze them in an integrated manner, thus, in order to satisfy the needs of the customer. The researchers have chosen the Algerian Telecom Foundation ( Mobilis), as one of the institutions that lead the concept of Marketing Information System. To achieve the objectives of this study, the researcher developed a questionnaire to collect data, and the research community was the employees of Mobilis Company. The study sample was composed of (40) employees of the Regional Direction of Mobilis Bechar, and used the (SPSS 25) to analyze the results of the study. The study concluded that there is a significant impact of the marketing information system in developing the relationship with its customers by achieving their satisfaction and gaining their loyalty.

الكلمات المفتاحية

: إدارة العلاقة مع الزبون ، رضا الزبون، زبون، نظام المعلومات التسويقية، ولاء الزبون. ; : Customers Relationship, customer, customer satisfaction, customer loyalty, the system of marketing information