المدونة
Volume 8, Numéro 1, Pages 471-482
2021-03-30

النقد بين المفهوم والمهام: مدرسة فرانكفورت أنموذجا

الكاتب : حاج علي كمال .

الملخص

الملخص: لقد مثل النقد أهم دعائم الفلسفة الغربية، بداية من إيمانويل كانط الذي وضع دعائم المذهب التقدي، ووضح الحدود المشروعة لاستخدامات العقل، مرورا بكارل ماركس الذي انتقد إيديولوجيا المجتمع الرأسمالي والسلبيات التي أفرزنها الرأسمالية من طبقية واستيلاب، مما إلى اغتراب الإنسان، وصولا إلى رواد مدرسة فرانكفورت التي مثل النقد أساس فلسفتهم ومحور اهتمام أعضائها. لذا سأحاول من خلال هذه الورقة البحثية الإلمام بآلية النقد لدى مدرسة فرانكفورت، وتفعيلها لهذه الآلية في نقد مشروع التنوير وتجاوز العقل التقني. وقبل الخوض في الموضوع، سأقف عند التساؤل الذي يتبادر إلى الأذهان،والذي يحاول فهم أركيولوجيا النقد وأصوله الغربية فضلا عن المهام المنوط به، فكيف جعلت منه مدرسة فرانكفورت محور مشروعها الفلسفي؟. الكلمات المفتاحية: النقد، النظرية النقدية، مدرسة فرانكفورت، العقل الآداتي. Abstract: Criticism represented the most important pillar of Western philosophy, beginning with Emmanuel Kant who laid the foundations of the doctrinal doctrine, and clarifying the legitimate limits of the uses of reason, through Karl Marx who criticized the ideology of capitalist society and the negatives that capitalism brought out from classism and alienation, which led to alienation of man, to school leaders Frankfurt, which is the criticism of their philosophy and the focus of its members. So I will try through this research paper to get to know the mechanism of criticism at the Frankfurt School, and activate this mechanism in criticizing the Enlightenment Project and transcending the technical mind. Before getting into the issue, I will stand on the question that comes to mind, and who is trying to understand the archeology of criticism and its Western origins as well as the tasks entrusted to it, so how did the Frankfurt School make it the focus of its philosophical project?

الكلمات المفتاحية

النقد، النظرية النقدية، مدرسة فرانكفورت، العقل الآداتي.