المدونة
Volume 8, Numéro 1, Pages 379-396
2021-03-30

ريتشارد رورتي والعقل المرآوي Richard Rorty And The Mirrored Mind

الكاتب : خديم فاطمة . العربي ميلود .

الملخص

سنتحدث في هذا المقال عن نظرة ريتشارد رورتي إلى نظرية المعرفة والتي يمكن تلخيصها في النزعة التفكيكية للتقليد الفلسفي، انطلاقا من ارتباط الفكر الفلسفي بنظرية المعرفة أصبح من الصعب تخيل الفلسفة بعيدا عن الإبستمولوجيا هذه الصورة التي قدمها كانط للعقل الغربي فلا مكان للفلسفة من دون نظرية المعرفة هذا ما فرضته الفلسفات النسقية منذ أفلاطون إلى غاية بروز الفلسفات (الديكارتية، الكانطية والوضعية)، تشير نظرية المعرفة إلى وجود جوهر للإنسان فنظرية المعرفة التي أسستها هذه الفلسفات تدعي بأن الإنسان يملك ماهية كما أنّه يسعى لاكتشاف باقي الماهيات أو يجب على الإنسان أن نعكس في ماهيتنا الزجاجية وكأنّها مرآة ( هذا الذي تجلى في فلسفة ديمقريطيس وديكارت) من اعتبار بأنّ العالم هو مجموعة من الأشياء وبالتالي يجب على ماهيتنا الزجاجية أن توضح معرفتنا للطبيعة، هذه الأخيرة التي شكلت هاجسا بالنسبة للفلاسفة إذ أنّ هناك مشكلة هي 'الطبيعة' في مواجهة الإنسان هذا الذي تعرض له رورتي في كتابه "الفلسفة ومرآة الطبيعة'. واعتمدنا في هذه الورقة البحثية على المنهج الفلسفي التحليلي بغية تبيان موقف رورتي من نظرية المعرفة الذي يسعى إلى تفكيك التقليد الفلسفي. Abstract: In this article we will talk about Rorty’s view to the theory of knowledge which can be considered in the decomposition of any philosophical tradition.Due to the link between philosophical thought and theory of knowledge, it became difficult to imagine philosophy away from epistemology: this is the picture that Cant presented of the western mind, i.e. there is no place for philosophy without the theory of knowledge, this is what the systemic philosophies imposed from the time of Plato until the emergence of philosophies (Cartesian, Kantian and Positional). The theory of knowledge refers to the existence of an essence for the human being, it’s established by these philosophies and it believes that human has an essence and he seeks to discover the rest of the other essences. This is what was manifested in the philosophy if Democritus and Descartes from the view that the world is a collection of things and so our vitreous essence must clarify our knowledge of nature, the latter, which constituted an obsession for philosophers, as there is a problem which is “nature” in the face of human, this is what Rorty exposed in his book “philosophy and mirror of nature”. In this article, we’ll examine some of the justifications that Rorty provided to refute the theory of knowledge, as anyone can ask about it.

الكلمات المفتاحية

ريتشارد رورتي، النيوبراغماتية، ما بعد الحداثة، الإبستمولوجيا، الإنسان المرآوي. ; Richard Rorty, New pragmatism, Postmodernism, Epistemology, Mirror Person.