المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 6, Numéro 4, Pages 21-33
2019-12-30

Mechanisms Of Media Education Through New Communication Media - Youtube As A Model آليات التربية الإعلامية عبر الوسائط الاتصالية الجديدة - موقع اليوتيوب أنموذجا

الكاتب : بوقلمون وسام . كريكط عائشة .

الملخص

The development at the turn of the century of communication technologies has given a wide and effective spread of new media which made individuals participate in various cultural, social, economic and even educational activities that have taken a great place in producing new content that not only affects children and adolescents, but also parents and all members of society especially in the absence of control mechanisms. Digital Media education is considered as a necessity to activate the input culture of participation through the use of different controls on the modern means of social media (Facebook, Twitter, YouTube ...) in an optimal manner to achieve the social goals set in the educational policy and media policy according to the privacy of communities. This paper seeks to reveal the mechanisms of media education used through YouTube in the Arab society in general and Algerian in particular by answering the following question : What are the mechanisms of achieving a healthy media education for generations in a digital environment? How can media education regulate YouTube in the absence of legal and moral control? في ظل ان التطور الحاصل في مطلع القرن الحالي لتكنولوجيات الاتصال منح الانتشار الواسع و الفعال لوسائط اعلامية جديدة فتحت الطريق أمام الأفراد للمشاركة في مختلف النشاطات الثقافية الاجتماعية و الاقتصادية وحتى التربوية التعليمية التي أخذت حيزا كبيرا في انتاج مضامين جديدة لا يقتصر تأثيرها على الأطفال و المراهقين فقط ، وانما يتعدى ذلك الى التأثير على الأباء و الأمهات وكافة أفراد المجتمع في ظل غياب ميكانيزمات الرقابة . تأتي التربية الاعلامية و الرقمية كضرورة لتفعيل مدخلات ثقافة المشاركة من خلال توظيف ضوابظ مختلفة على وسائل الاتصال الحديثة من مواقع التواصل الاجتماعي (الفيسبوك ،تويتر ، اليوتوب ...) بطريقة مثلى لتحقيق الأهداف الاجتماعية المرسومة في السياسة التعليمية و السياسة الاعلامية حسب خصوصية المجتمعات. و تسعى هذه الورقة البحثية الى الكشف عن ضوابظ و اليات التربية الاعلامية المستخدمة عبر موقع اليوتوب في المجتمع العربي عامة و الجزائري خاصة من خلال الاجابة عن الاشكال التالي : ماهي اليات تحقيق تربية اعلامية سليمة للأجيال في بيئة رقمية ؟ وكيف يمكن للتربية الاعلامية ضبظ موقع اليوتوب في ظل غياب رقابة قانونية و أخلاقية؟

الكلمات المفتاحية

Media education, YouTube, communication medium التربية الاعلامية ، موقع اليوتوب، الوسيط الاتصالي