المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 6, Numéro 3, Pages 30-39
2019-09-30

The Stylization Of Camouflage And Seduction In The Cove Rأسلبه التمويه و الإغراء في صور غلاف الإعلانات – مقاربة سميائية تفكيكية Photos Of The Ads - Deconstructive Semiotic Approach

الكاتب : قوادر يعيشوش فاطمة زهراء .

الملخص

The cover image is one of the important semanticthresholdsthat directs the reader to deduce the contents of Al-Matn and decipheritsfaults, withitspre-emptive and condensed indications of the contents of the subsequenttext, and its essence in itsownway. The problemwith the speech isthatthrough the adoption of a camouflage and seductionmechanism, and on top of that, it imposes on the recipient to arm themselveswith new mechanisms of interpretation,Anatomyrequires a kind of parallelbetweenwhatiscaligraphic and whatis formative, whichis a stylistic and semi-psychologicalsignthatisoftenat the beginning of the text, has an assignive and denotativefunction, and an influentialfunctionwhilereceiving the text, and itsacceptance and interaction, and fromthis perspective thispaper tries to try The research: An analysis of the cover of media advertisements in a semi-stylisticanalysis, in order to clarify the effect of concealed influence behindthese images, leading to the effect and satisfaction of the recipient. تعد صورة الغلاف من العتبات الدلالية الهامة التي توجه القارئ إلى استنكاف مضامين المتن وفك مغاليقه، بما تقدمه من دلالات استباقية تكثيفية لمضامين النص اللاحق، وجوهره بطريقتها الخاصة، فهي تفترض قراءة من نوع آخر تستند إلى الحس البصري الذكي، وعلى قوة الملاحظة والربط بين المؤشرات الدلالية المشكلة للخطاب، ذلك من خلال اعتماد آلية التمويه و الإغراء، وهي فوق ذلك تفرض على المتلقي التسلح بآليات جديدة للتأويل، والتشريح وتستلزم نوعا من الموازاة بين ما هو كاليغرافي وبين ما هو تشكيلي، وهو عبارة عن علامة أسلوبية وسيميولوجية غالبا ما تكون في بداية النص، لها وظيفة تعيينيه ومدلوليه، ووظيفة تأثيرية أثناء تلقي النص، والتلذذ به تقبلا وتفاعلا، و من هذا المنطلق تحاول هذه الورقة البحثية تحليل غلاف الإعلانات الإعلامية تحليلا أسلوبيا سميائيا، من أجل استجلاء دلالتها التأثيرية المتوارية خلف هذه الصور، وصولا إلى التأثير و الرضا لدى متلقيها.

الكلمات المفتاحية

: stylus, camouflage, seduction, interaction, semantics, ads, titles الأسلبة، التمويه، الإغراء، التفاعل، الدلالة السميائية، الإعلانات، العناوين