الحوار الفكري
Volume 11, Numéro 11, Pages 339-362
2016-06-30

الميديا و الهوية الثقافية في ممارسات المجتمع التّواتي زمن العولمة

الكاتب : أم الخير حنيني .

الملخص

تتناول هذه المقالة بالتحليل ظاهرة الميديا (وسائط الاتصال الجماهيري) في مضمونها الثقافي، وتأثيراتها على الهوية الثقافية للمجتمع التّواتي زمن العولمة، وكيفية تفاعلهم مع مظاهرها من خلال التّحولات والتّغيرات الحديثة التي أفرزتها الظاهرة بفعل العولمة. وفيها تم تقديم مستفيض لمعنى مصطلح الهوية الثقافية باعتبارها تمثل الكيان الشّخصي والرّوحي للفرد، فهي المحرك الأساسي لأي حضارة أو امة، في المقابل أصبحت الميديا تحمل مضمون فكري جديد يهدف لنشر ثقافة كونية واحدة تحت غطاء العولمة، لأنها تعد من الوسائل والأدوات الأساسية التي بها تنتشر وتتغلغل فيها، وتركيزها على حدود العلاقة بينها وبين الهوية الثقافية للمجتمعات. Summary The present article deals with the analysis of Media (Mass Communication) as a phenomenon from the cultural perspective. It highlights its impacts on the cultural identity of the Algerian Touat society during the globalization era. It also describes how this society interacts with media's appearances through its modern transformations that it witnessed due to globalization. Accordingly, the article defines the concept cultural identity which depicts the personal and spiritual entity for an individual. On the one hand, it is the main engine for any civilization or nation. On the other hand, in its modern intellectual content, media aims at publishing one cosmic culture under the cover of globalization for it is considered one of the main means that determines the relation between the cultural identity and societies.

الكلمات المفتاحية

الميديا، الهوية الثقافية، المجتمع، توات، العولمة