مجلة التمكين الاجتماعي
Volume 3, Numéro 1, Pages 78-95

قلق الإنفصال ودلالاته في إختبار تفهم الموضوع ( Tat) لدى التلاميذ الراسبين في شهادة البكالوريا - دراسة عيادية بثانوية أول نوفمبر 1954 بالأغـــــــــــــــــواط

الكاتب : زيتوني محمد زين العابدين . بن دومة نوردين .

الملخص

ملخص: تهدف هاته الورقة الى البحث عن تأثير اضطراب قلق الانفصال على نتائج التلميذات الراسبات في شهادة البكالوريا، كما تهدف كذلك الى ابراز أهم دلالات ومؤشرات اضطراب قلق الانفصال في اختبار tat حيث انطلقنا من التساؤل التالي: هل سبب رسوب التلميذات في شهادة البكالوريا راجع إلى إشكالية قلق الانفصال؟ وكيف يظهر ذلك من خلال إنتاجهن الإسقاطي في اختبار tat؟ وللإجابة على هاته الأسئلة افترضنا أن التلميذات اللاتي فشلن في امتحان شهادة البكالوريا كان بسبب قلق الانفصال، هذا الأخير الذي يظهر على شكل كف فكري من خلال نتائجهن الدراسية، وقد اعتمدنا على المنهج العيادي، أما أدوات البحث فقد استخدمنا اختبار tat ، أما بالنسبة لمجموعة البحث فقد قدرت ب (03) حالات من التلميذات الراسبات في شهادة الباكالوريا، وقد توصلت نتائج البحث بعد تحليلنا لمعطيات الاختبار لكل تلميذة، أن إشكالية الانفصال بارزة في إنتاجهن الإسقاطي لأنهن يعيشن مرحلة انتقالية من المراهقة إلى الرشد، فهن يخفن بطريقة لاشعورية هذا الانتقال، لذلك نقول بأن سبب فشل مجموعة بحثنا في امتحان شهادة البكالوريا كان نتيجة خوفهن من الانفصال وهذا الأخير تجلى لنا من خلال الانتاج الاسقاطي للاختبار المستعمل في الدراسة . كلمات مفتاحية : قلق الانفصال، الرسوب، اختبار تفهم الموضوع، التلاميذ . Abstract: This paper aims to research the effect of separation anxiety disorder on the results of female students who have failed in the baccalaureate degree. It also aims to highlight the most important indications and the indicators of separation anxiety disorder in the TAT test. We have started from the following question: Is the reason for students' failure in the baccalaureate degree due to the problem of separation anxiety? And how is this shown through their projective production in the TAT test? To answer these questions, we have assumed that the students who failed the baccalaureate exam was due to separation anxiety, and this appears in the form of an intellectual stagnation through in academic results, as we have relied on the clinical method. As for the research tools, we used the TAT test. The research group was estimated by (03) cases of female students who failed in the baccalaureate degree. The results of the research, after analyzing the test data for each student, concluded that the problem of separation is prominent in their projective production because they are experiencing a transitional phase from adolescence to adulthood, so they unconsciously fear this transition, hence we say that the reason why our research group failed the baccalaureate exam was due to their fear of separation, and the latter was demonstrated to us through the projective production of the test used in the study. Key words: separation anxiety, failure, Thematic Apperception test, pupils

الكلمات المفتاحية

قلق الإنفصال ; الرسوب ; إختبار تفهم الموضوع ; التلاميذ