مجلة الحوكمة، المسؤولية الإجتماعية والتنمية المستدامة
Volume 3, Numéro 1, Pages 192-218

إدارة المعرفة كمدخل حديث لتسيير مؤسسات التعليم العالي في إطار الحوكمة في الجامعات

الكاتب : بوقجان وسام . واضح فواز . حسيب سهيلة .

الملخص

تعتبر إدارة المعرفة من المفاهيم الإدارية الحديثة التي أخذ يزداد الاهتمام بها بالنسبة لمنظمات التعليم في ظل التحول باتجاه مجتمع المعرفة، وعلى وجه الخصوص في الجامعات، لكونها نواة الأبحاث والمعارف المختلفة وتمتلك العديد من الخبراء والمتخصصين في العلوم المختلفة، وعليه هدفت هذه الورقة البحثية إلى إسقاط الضوء على موضوع إدارة المعرفة كمدخل حديث لتسيير مؤسسات التعليم العالي في إطار الحوكمة في الجامعات من حيث معناها ومراحل تطبيقها، وتوضيح المفاهيم الأساسية المرتبطة بإدارة المعرفة، ومتطلبات تطبيقها في الجامعة، وإبراز العلاقة بين إدارة المعرفة والتعليم الجامعي إذ أن من أبرز مهمات هذا الأخير إيجاد المعرفة، ومن أهم أهدافه نشر لهذه المعرفة، ووضعها في خدمة المجتمع، والتعليم، والبحث العلمي. وتوصلت الدراسة إلى إن إدارة المعرفة في الجامعات لا تعمل في فراغ، بل تعمل في إطار بيئة تنظيمية تتضمن العديد من المتطلبات تتفاعل فيما بينها، وتؤثر على عملية إدارة المعرفة في الجامعة، ومن أهم تلك المتطلبات الثقافة التنظيمية، الهيكل التنظيمي، تكنولوجيا المعلومات، والقيادة التنظيمية. Knowledge management Is one of the modern management concepts That Is becoming increasingly interesting for education Organizations in the light of the shift towards the knowledge society, especially in universities, as it is the nucleus of different research and knowledge and has many experts and specialists in different sciences, as this paper aimed to shed light on the topic of knowledge management as a modern entry point for the management of higher education institutions within the Framework of university governance in terms of their meaning and stages of application, and to clarify the basic concepts associated with knowledge management, and the requirements of their application at the university, and highlight the relationship between Knowledge management and university education as one of the Most important tasks of the latter is to find knowledge, and one of its Most important objectives is to spread this knowledge, and put it in the service of society, education, and scientific research. The study found that knowledge management in universities does not operate in a vacuum, but operates within a regulatory environment that includes many requirements that interact with each other, affecting the university's knowledge management process, the most important of which are organizational culture, organizational structure, information technology, and organizational leadership.

الكلمات المفتاحية

المعرفة، ; إدارة المعرفة، ; الحوكمة، ; الحوكمة في الجامعات.