Les cahiers du CREAD
Volume 37, Numéro 1, Pages 119-147

Study Of The Explanatory Factors Impact Of The Technical Inefficiency Of The Naftal Fuel Distribution Stations Production Function. Saida Province, (from 2015 To 2018)

Authors : Nezai Azzeddine . Remli Mohamed . Refafa Ibrahim .

Abstract

ملخص: تعمل شركة نفطال على توزيع الوقود في مقاطعة سعيدة من خلال 35 محطة خدمات موزعة على ست ولايات في الغرب والجنوب الغربي، وبالنظر إلى بعض العوامل الداخلية والخارجية فإن إدارة هذه المحطات تبدو معقدة أو حتى غير فعالة نظرًا لشساعة المنطقة وموقعها الجغرافي، مما يشكل مشكلة لوجستية حقيقية (عدد آلات الإنتاج والخدمات ،قدرات التخزين وأهمية مواقع هذه المحطات)، وعليه من خلال تقدير دالة الإنتاج الحدودي بإستعمال أسلوب التحليل الحدودي العشوائي تبين عدم كفاءتها من خلال النتائج المسجلة للفترة 2015-2018 والتي أظهرت أن تقييم دالة الإنتاج الحدودي حسب طريقه الإمكان الأعظم لتقدير قد تمت وفقا للنموذج العشوائي، حيث أن الرفع من رأس المال المخصص بنسبة 10٪ في السنة فقط تؤدي إلى زيادة 4.9٪ في رقم الأعمال السنوي، وكذلك الزيادة في قوة العمل الإنتاجية والخدمية بنسبة 10٪ كل عام تؤدي لزيادة سنوية بنسبة 9.6٪ في رقم الأعمال، كما تم إثبات عدم فعالية هذه الطريقة في التسيير بالنظر إلى التأثير المباشر والمتنوع للعوامل اللوجستية، في الختام يجب على الشركة أن تفكر في طريقة إدارة تتكيف مع مناطق الغرب الجنوب الغربي وخصوصيتها، وهي وسيلة أساسية لتحسين الإنتاجية، تحسين المردودية للوسائل والخدمات المتاحة، وبالتالي الرفع من مستوى رقم الأعمال. ABSTRACT : The NAFTAL company responsible for the distribution of fuels in Saida manages 35 service stations spread over six (06) provinces in West and South West. Taking into account certain endogenous and exogenous factors, the management of these service stations has proven complex or even ineffective given the extent, geographic location and locations of these stations, which pose a real logistical problem (number of production machines and services, storage capacity and the importance of the location of these stations). The estimation of the border production function based on the border stochastic analysis revealed its ineffectiveness all the more than the results recorded during the period 2015-2018 which demonstrated that the evaluation of the border production function was carried out according to a random management model to the point where a revaluation of the allocated capital of 10% in the year only resulted in an increase of 4.9% in the annual figure and an increase in production and service staff by 10% each year, an increase in annual turnover of 9.6%. This management method proves its ineffectiveness given the direct and diversified impact of logistical factors. In conclusion, the Company must think about a management method adapted to the regions of West and South West and their specificity, an essential means to improve productivity, make profitable the production tool and services and consequently, improve its turnover.

Keywords

المتغيرات اللوجستية لمحطات نفطال ; عدم الكفاءة الفنية ; دوال الإنتاج الحدودي ; أسلوب التحليل الحدودي العشوائي ; طريقه الإمكان الأعظم لتقدير