مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية
Volume 34, Numéro 3, Pages 907-932
2021-03-25

أدب/ثقافة الأقليات الأفريقية :الصوت المضطهد ورهانات الكينونة. African Minor Culture/literature: The Oppressed Voice And The Bets Of Identities.

الكاتب : مناجلي رابح .

الملخص

يعدّ " التمثيل"ظاهرة، أسّست لنفسها عن طريق ركيزة المتخيّل وسعت لبناء نفسها غالبا غيابا لا حضورا، ظاهرة ساهمت في خلق ثنائية الأنا والآخر، أين كان الآخر ملوّثا، غير أصلاني وحاملا لكلّ ما هو سلبي، فخُلق بذلك " مركز" و" هامش" ساهم في تقسيم البشر والمجتمعات إلى دونيّ وفوقيّ، كان الاستعمار ومنطلقاته وروافده سببا مباشرا فيه. إن ّولوج الرجل الأبيض قد استثار المقاومة التي تفجرت في العالم المضطهد المستعمَر فتوّجت بالحركة العظيمة لفكفكة الاستعمار عبر تراب وتخوم العالم الثالث والتي رافقها – في أماكن متباينة كالهند والجزائر وأندونيسيا...-قدر عظيم من المقاومة الثقافية المتمثلة في استخدام المستعمَرين للغة المستعمِر ولإنتاجهم أدبا مغايرا بها، في محاولة لخلق صيّغ جديدة تنأى عن التموقع ضمن الثنائيات الضديّة التي أفرزها رحم "المركز"، لكن بعد كل مقاومة" وعندما ينتهي الكفاح، خصوصا إذا نتج عنه نصر، تفقد الهويّات قوّتها وتماسكها"، خاصة أنه لا يكمن تلافي ثقل اللّغة، كما لا يمكن تلافي أن الهامش يستوعب تأثيرات ثقافيّة أهم، ومن هنا يمكننا أن نطرح تساؤلا: هل سيعاني الأدب الأفريقي من سلبيات الذاتية للآخر/الغربي تجاه إبداعه الأدبي/الثقافي كما كان الشأن في المشرق العربي؟ وهل محاولة رسم مفهوم للأدب الأفريقي هي في حقيقتها تجليات لأنساق وأفكار مسبقة؟وهل تمركز أدب الأقليات ضمن خارطة الأدب أعاد تعريف المركز والهامش؟. هذا ما تروم هذه المقاربة الإجابة عنه انطلاقا من نظرية ثقافية لما بعد الكولونيالية، في محاولة لرصد الظواهر الثقافية المستجدة على الأدب، بهدف الإلمام بإشكاليات جديدة في التخييل والمغامرة، من منظور مقارنة الدراسات الثقافية، كنظرة نحو الشمولي والكلي،وفي إعادة الاعتبار إلى الظاهرة/الحادث على ضوء تراكمات مابعد الكولونيالية للآداب والهويات الجديدة. تلك التي أخذت تبحث بها عن مكان تحت شمس المقارنة. Representation" is a phenomenon, that was established through the basis of the conceived and hence sought to build itself mostly in absence rather than presence. Indeed, it is a phenomenon that has contributed to the creation of both: ego and the other, where the latter was contaminated, unoriginal and pejorative. The creation of a "center" and a "margin" that contributed to the division of human beings and societies into a superior and an inferior, was directly caused by colonialism, its aspirations and its tributaries. The White Man's obsession has provoked resistance that erupted in the oppressed and colonized world, culminating in the great movement of the decolonization struggle of the Third World, which accompanied it in different places like India, Algeria and Indonesia. In an attempt to create new formulas that avoid being located within the antidons that the "center" womb produced, but after every resistance" and when the struggle ends, especially if it results in victory, identities lose their strength and cohesion, especially as it does not lie in avoiding the weight of language. It is also not possible to avoid the fact that the margin absorbs more important cultural influences, we can therefore wonder whether African literature will suffer from the subjective disadvantages of the other/the West toward its literary/cultural creativity as in the Arab Mashreq? Or Is the attempt to draw up a concept of African literature really a manifestation of previous ideas and legacies? In other words; Is minority literature centered within the literature map redefined the center and margin ? This culturally post-colonial approach fundamentally attempts to observe new cultural phenomena of literature, with the aim of understanding new problems of both : imagination and adventure, from a comparative cultural studies perspective as well. Moreover, it seeks at looking at the totalitarian and the whole, endeavoring to reconsider the phenomenon/incident in light of the accumulation of post-colonialism for new literature and identities.

الكلمات المفتاحية

الكولونيالية، أدب الأقليّات، الدراسات الثقافيّة، الأنا والآخر، المركز والهامش. ; Colonialism, minority literature, cultural studies, ego and the other, Center and margin.