دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 5, Numéro 1, Pages 230-239

التنظيمات الطلابية ودورها في التنشئة الاجتماعية و السياسية لمنخرطيها Student Organizations And Their Significant Role In The Social And Political Formation Of Their Practitioners

الكاتب : انيسة ركاب .

الملخص

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى إبراز العلاقة بين التنظيمات الطلابية و عملية التنشئة- الاجتماعية و السياسية - إّذ تشكل الجامعة فضاء تفاعلي من خلال ما تحتويه من تنظيمات طلابية تساهم في عملية التنشئة الاجتماعية عامة و التنشئة السياسية خاصة . فهذه العملية – التنشئة- تساهم في غرس المعتقدات و القيم و المفاهيم الاجتماعية و السياسية في عقول الأفراد، لذا تعتبر هذه التنظيمات من المؤسسات المساهمة في هذه العملية، فهي مسؤولة عن تعليم الشباب الجامعي أنماط سلوكية جديدة تختلف في الأغلب عن تلك التي يكتسبها في محيط أسرته. و جاءت دراستنا في هذا السياق حيث حاولنا من خلالها التعرف على مدى مساهمة مثل هذه التننظيمات الطلابية في عملية التنشئة الاجتماعية و السياسية للطلبة الجامعيين المنخرطين فيها. The Abstract: The present study aims to highlight the relationship between the student organizations and the process of social and political formation. The university constitutes an interactive space through its student organizations that contribute to the process of social upbringing in general and political formation in particular. This process-Formation contributes to the instilling of the values and social and political beliefs in the minds of individuals. Therefore, these organizations are considered as contributing institutions in this process. They are responsible for teaching university youth new behavioral patterns that differ mostly from those acquired in the family environment. Our study came in this context, where we tried to identify the extent of the contribution of such student organizations in the process of social and political upbringing of university students involved in.

الكلمات المفتاحية

_Organization - student organizations - socialization - political formation_ المنظمة – التنظيمات الطلابية- التنشئة الاجتماعية – التنشئة السياسية.