دراسات نفسية وتربوية
Volume 14, Numéro 1, Pages 275-299
2021-02-28

الضغوط النفسية وعلاقتها بالرضا عن التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كرونا لدى طلبة جامعة الإسراء

الكاتب : الخالدي هاني . المستريحي حسين . الدلالعه محمد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تعرف الضغوط النفسية وعلاقتها بالرضا عن التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كرونا لدى طلبة جامعة الإسراء، استخدم الباحثون المنهج الوصفي الارتباطي، وتكون مجتمع الدراسة من (5120) طالبًا وطالبة من طلبة جامعة الإسراء، وتكونت عينة الدراسة من (256) طالبًا وطالبة، تم اختيارها بالطريقة المتيسرة، قام الباحثون بتطبيق مقياس الضغوط النفسية، واستبانة الرضا عن التعليم الإلكتروني؛ إلكترونيًّا من خلال منصة الجامعة التعليمية "مودل"، وأظهرت النتائج أن الضغوط النفسية لدى طلبة جامعة الإسراء جاءت بمستوى منخفض، وأن الرضا عن التعلم الإلكتروني جاء بدرجة كبيرة، وأظهرت وجود علاقة عكسية دالة إحصائيًّا بين الضغوط النفسية والرضا عن التعلم الإلكتروني، وبينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا في الضغوط النفسية تعزى إلى متغير الجنس، والحالة الاجتماعية، والسنة الدراسية، والكلية، وبينت عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا في الرضا عن التعليم الإلكتروني تعزى إلى متغير الجنس، والسنة الدراسية، في حين وجدت فروق في الحالة الاجتماعية لصالح الطلبة المتزوجين، وفي متغير الكلية لصالح طلبة كلية الحقوق. The study aimed at identifying psychological pressures and their relationship to contentment with e-learning In light of the Corona pandemic for Isra University students. The researchers used the relational descriptive approach, and the study population consisted of (5120) male and female students from Isra University, and the study sample consisted of (256) male and female students, chosen in an accessible way , Researchers applied a measure of psychological stress, and a questionnaire for satisfaction with e-learning. Electronically through the university’s educational platform, “Model”. The results showed that psychological pressure among Al-Isra University students came at a low level, and that satisfaction with e-learning came to a large degree, and there was a statistically significant inverse relationship between psychological pressure and satisfaction with e-learning, and the results showed that Statistically significant differences in psychological stress are attributed to the gender variable, the social status, the school year, and the college, and indicated that there are no statistically significant differences in satisfaction with e-learning due to the gender variable and the school year, while differences were found in the social situation in favor of married students, and in College variable for the benefit of law school students. Key words: psychological pressure, satisfaction with e-learning, students, Al-Isra University.

الكلمات المفتاحية

الضغوط النفسية، الرضا عن التعليم الإلكتروني، الطلبة، جامعة الإسراء ; psychological pressure, satisfaction with e-learning, students, Al-Isra