دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 4, Numéro 2, Pages 213-232
2017-12-01

الحوافز وتأثيرها على الرضا المهني دراسة ميدانية بشركة نافطال. Incentives And Their Impact On The Job Satisfaction A Field Study In Naftal Company

الكاتب : اليزيد عبابو . يحيى بوشلاغم .

الملخص

إن زيادة الإنتاج لا تقتصر على توفير الآلات والمعدات التي يحتاجها العامل في عمله، بل يجب أيضا الاهتمام بالعنصر البشري من أجل كسب ثقته ورضاه وذلك عن طريق التحفيز المادي والمعنوي، ولقد اعتنى المختصون في علم النفس بموضوع الحوافز وعلاقته بالرضا المهني منذ بداية القرن الماضي وخاصة في الولايات المتحدة الأمريكية وأوربا، إذ ركز تايلور Taylor على الحوافز المادية وهو ما عرف بسياسة الأجر بالقطعة، أما إلتون مايو Elton Mayo فقد توصل من خلال بحوثه في مصانع الهاوثورن إلى أن الحوافز المعنوية لها دور فعال في زيادة الإنتاج وخاصة العلاقات الاجتماعية الجيدة بين العمال والإدارة. وقد حاولنا في هذه الدراسة معرفة الفرق بين الرضا المهني والحوافز، أي مدى تأثر الرضا المهني باختلاف الحوافز المادية والحوافز المعنوية. وقد اعتمدنا على اختبار منسوتا Minnesota لقياس درجة رضا الأفراد في كل من الأبعاد التالية: ظروف العمل، زملاء العمل، طبيعة الإشراف، الأجر. وتوصلنا إلى أن الرضا المهني يختلف باختلاف زملاء العمل وباختلاف طبيعة الأجر، في حين أنه لا يختلف باختلاف ظروف العمل وكذا طبيعة الإشراف. Abstract The increase in production is not limited to the provision of machinery and equipment needed by the worker in his work, but giving importance to the human element also in order to gain his confidence and satisfaction through material and moral stimulation. And specialists in psychology took care of incentives topic and its relation with job satisfaction since the beginning of the last century, especially in the United States and Europe. Taylor focused on material incentives which are known as piecework wage policy; while Elton Mayo has come through his research in Hawthorne factories that moral incentives have been instrumental in increasing production and particularly good social relations between workers and administration. And we have tried in this study to know the difference between job satisfaction and incentives, namely the vulnerability of job satisfaction according to material incentives and moral incentives. We have relied on the Minnesota test to measure the level of satisfaction of individuals in each of the following dimensions: working conditions, work colleagues, the nature of supervision, remuneration. And we determined that job satisfaction varies with co-workers and depending on the nature of remuneration, while it does not vary according to working conditions, as well as the nature of the supervision.

الكلمات المفتاحية

الحوافز . الرضا المهني .الصعوبات المهنية .الرضا الوظيفي