مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 1, Pages 2670-2681
2021-03-15

حجاجية التأويل في الهرمنيووطيقا المعاصرة تأويلية هانز غادامير أنموذجا

الكاتب : وشن دلال .

الملخص

يحتل كل من الحجاج والتأويل الموقع الأساسي للفكر الإنساني لأنه يتعلق بهما رهان المعنى والتأثير والتأمل الفلسفي. والتأويلية أو الهرمنيوطيقا هي محاولة إعطاء معنى لحدث أو لقول أو لنص لا يبدو فيه المعنى واضحا، وقد احتلت الهرمنيوطيقا في الفترة الأخيرة حيزا كبيرا من الدراسات الأدبية واللسانيات وباقي العلوم الإنسانية حيث أصبحت بمثابة مبحث فلسفي لدراسة عمليات الفهم وتأويل النصوص وخصوصا النصوص الأدبية . انطلاقا من هذا سيحاول هذا المقال البحث في حجاجية التأويل في المشروع التأويلي لدى هانز غادامير رائد الهرمنيوطيقا المعاصرة، إذا علمنا أن التجربة التأويلية عند غادامير تقوم على التفاهم والحوار كعلاقة جدلية منتجة وخلاقة بين النحن والتراث وبين الأنا والآخر قوامها السؤال والجواب ودليلها المساءلة والتجاوب... : Each of argumentation and hermeneutics have their principal position in human because of their strong relations to the meaning, influence and philosophical reflection. Hence‚ Hermeneutics is an attempt to give meaning to an event, a saying or a text in which the meaning is not apparent. Hermeneutics took a place in a huge amount of a lot of literary studies in addition to linghistics an d some other human sciences so it It became a philosophical topic for studying the processes of understanding and interpreting texts, especially literary ones. Based on this, this article will try to research the argumentation of interpretation in the hermeneutical project of Hans Gadamer, the pioneer of contemporary hermeneutics, especially when we know that the interpretive experience of Gadamer is based on understanding and dialogue as a productive and creative dialectical relationship between the "we" and the legacy on the nation in addition to the relation between the "I" and the other, which is based on question and answer and its evidence is accountability and respond. .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الهرمنيوطيقا، الحجاج، الفلسفة المعاصرة، هانز غادامير.