مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 1, Pages 2246-2264
2021-03-15

التّخييل السياسي في مسرديّة أحلام الغول الكبير"لعز الدين جلاوجي"

الكاتب : جدع غنية . لعايب يوسف .

الملخص

التّخييل هو فعل لذّة يغري القارئ، فيحرّك شهوة السّؤال لديه، ويستفز رغبته في البحث عن مكامن المعنى الحقيقي، الذّي يريد الكاتب إيصاله عبر رسائل مشفّرة قد تغرق في الغموض والغرابة، أو من خلال شخصيات خياليّة، يستمدّها المبدع من التّراث، فتكون بمثابة شفرة بيد القارئ يحاول من خلالها خلخلة بنيات النص للكشف عمّا يتخفّى بين سطوره وكلماته،عبر ملء تلك الفراغات، التّي يتركها المبدع عمدا للقارئ. وتسعى هذه الورقة البحثيّة إلى الكشف عن تمظهرات وتجلّيات التّخييل السياسي في مسرديّة أحلام الغول الكبير"لعز الدين جلاوجي" من خلال استثمارها لمقولات الحواريّة لدى ميخائيل باختين:المحاكاة السّاخرة،المقارنة والتّهكّم وغيرها من الآليات التّي تحدّد التّخييل السياسي في جنس أدبي جديد-إن صحّ التّعبير-ظهر مؤخّرافي السّاحة الأدبيّة الجزائريّة، ألا وهو "المسرديّة"وهو مصطلح منحوت من المسرح والسّرد، يريد من خلاله"عز الدين جلاوجي" تحقيق غاية مزدوجة للمسرح وهي: المشاهدة و القراءة معا Imagination is an act of pleasure that seduces the reader,stirs his desire for questioning, and provokes his desire to search for lurking places of real meaning, that the author wants to convery via coded messages that may plunge in maystery and strangeness, or through fictional characters thate are derived by the creator from heritage,hence,they become a tool in the hand of the reader through which he rarefactions the text's structures to reveal what is hidden between its lines and words attempting to fill those gaps which the creator intentionally leaves for the recipient. This research work seeks to investigate the manisfestation and apperances of the political imagination through exploiting the conversational sayings of Mikhail Bakhtin:satirical mimicry,sarcastic comparison and other mechanisms that determine political imagination in a new literary genre-if the expression is right-recently emerged in tje Algerian literary arena,and it can be genre added to the theater,namely the narrative and it is a term carved from theater and narration,through which IzzEddine Jelaouji wants to achieve dual purposes for theater which are:watching and reading together.

الكلمات المفتاحية

المسردية ; مسرح اللحظة ; التخييل السياسي ; المحاكاة الساخرة ; المقارنة الساخرة