مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 1, Pages 1678-1692
2021-03-15

السّخرية بين التّجلي والقصديّة في المنام الكبير للوهراني

الكاتب : حميداتو عمر . حنكة العيد .

الملخص

تعدّ السّخرية أسلوباً من الأساليب التي ينتهجها المرء من أجل النّقد ومجابهة الظّلم وما شاكله من صور القهر والتّهميش؛ وذلك بأن تظهر في صورة المفارقات بين ما هو واقع وبين ما يُفترض أن يكون، وقد انتشر هذا النّوع من السّرد عند كثير من الأدباء في عصور مختلفة، ونجده في الأدب الجزائري القديم عند "ركن الدين الوهراني" في مناماته. فقد عبّر الوهراني بشكل ساخر عن بعض الشّخصيّات، ونظر إليها بازدراء واستهزاء، ونقداً واستهجاناً للوضع المستنكَر الذي رفضه الكاتب الذي لا يتماشى والمنطق الفكري للدّين والعقل، وقد طالت سخريّته شيخه «الحافظ العليمي»، حتى نفسه كذلك لم تسلَم من سلاطة لسانه اللّاذع. يقدّم لنا الوهراني في "منامه الكبير" -الذي يمثّل ردًّا عن رسالة شيخه العليمي، التي كانت بمثابة العتاب الذي أثار سخط الوهراني- والذي من خلاله قدّم نقده حول طبيعة علاقات المرء بمن حوله، ووصف الواقع من خلال شخصيّات نمطيّة اختارها لتكون ممثَّلة عن باقي الشّخصيّات المتشابهة في الأفعال والصّفات، في مشاهد مناميّة؛ من أجل التّعبير عن الواقع وإدانته. نريد من خلال هذا المقال إبراز وجهاً من وجوه الإبداع الجزائري القديم، من خلال أديبٍ غمره الزّمن ولم يوفّه حقّه، كذلك إعطاء القيمة الحقيقيّة للعمل الذي أبدعه والبحث في أسلوبه ومقصديّته، وذلك من خلال البحث في نص المنامات عن طرق وأساليب السخريّة المتّبعة في نقد للواقع، وتقصّي الوقائع والحوادث والمشاهد المناميّة والقصد من إثرائها. Irony is one of the methods one uses to criticize and confront injustice and similar forms of oppression and marginalization, by appearing in the form of paradoxes between what is reality and what is supposed to be, and this kind of narration has spread to many writers in different eras, We find it in ancient Algerian literature at "Rukn ad-Din al-Wahrani" in its dreams. Al-Wahrani ironically expressed some of the personalities, and viewed them with contempt and mockery, criticism and disapproval of the deplorable situation which the writer refused, which is not in line with the intellectual logic of religion and reason, and his mockery extended to his Sheikh Al-Alimi, even himself also did not escape the authority of his sharp tongue. Al-Waharani presents to us in his "great dream" - which represents a response to the message of his sheikh Al-Alimi, which was like a reproach that sparked Al-Waharani's discontent - and through which he presented his criticism about the nature of one's relationships with those around him, and described reality through stereotypical personalities he chose to be represented by the rest of the personalities Similarities in verbs and adjectives, in developing scenes, in order to express and condemn reality. We want, through this article, to highlight a facet of the old Algerian creativity, through a writer who was immersed in time and not fulfilled his right, as well as giving the true value of the work that he created and researching his style and intention, by searching in the text of dreams about the ways and methods used to criticize reality, Investigate the facts, accidents and developing scenes and their intention to enrich them.

الكلمات المفتاحية

السخرية ; السرد الساخر ; نقد الواقع ; المنام ; ركن الدين الوهراني