مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 1, Pages 660-676
2021-03-15

الإعْلَامُ السِّيَاحِي الرَّقْمِيّ وسُؤَالُ الجَوْدَةِ اللُّغَوِيَّةِ

الكاتب : بويران وردة . حمايدية أسماء .

الملخص

لم يعد الإعلام السياحي الرّقمي اليوم في حاجة إلى بيان، إذ غدا من اللاّممكن الحديث عن وسائل التّقانة الحديثة في انفصال عنه، ولهذا تحوّل إلى صناعة كبرى تتطلّب استعدادا فنّيا ومهارة في الإبداع؛ لما يقتضيه من تأثيث مجبر على تجريد أشيائنا من ثوب النّمطي ليُكسيَها أبعادا شاعريّة تبعث فينا مشاعر التّوق الدّائم إلى الانحياز أو الامتلاك أو الانتماء، من خلال استثمار كلّ ما يتعلّق بمناحي الحياة؛ ابتغاء الإمساك بثيمات قد عزّت مقاما في الذّاكرة الإنسانية؛ لتكون بذلك سببا للمراوغة وبابا للقبول. ولا امتراء في أن للّغة فيه النصيب الأكبر في الجذب والتأثير؛ لما تحظى به من إمكانات الحجاج والإقناع، التي قد تهن بفعل ممارسات لغوية مشوبة كما يصفها اللساني، وهي في منطق الإعلامي عين الإمتاع. ولهذا، نروم من خلال هذه المداخلة تبيان آليات الحضور اللّغوي في هذا النّوع من الإعلام وما يسهم به في تحقيق التنمية السياحية وما يحول به دون ذلك. Nowadays, the digital tourism media is no longer in need of clarification since it is impossible to talk about it away from the modern means of technology. For this reason, digital tourism media has become a major industry that requires a technical readiness and skill in creativity because of the furnishing exigencies that obliged to strip our things the stereotypes of poetic dimensions. The latter inspire us the feelings of a permanent yearning to bias, ownership or belonging throughout investing all what refers to aspects of life in order to grasp themes that have occupied a cherished place in human memory to be hence a reason for evasion and a door of acceptance. There is no doubt that the language has the largest share of attraction and influence because of the possibilities of argumentation and persuasion that may be undetermined by tinged linguistic practices, as described by the linguistic. It is in the logic of media the heart fun. Therefore, we seek in this paper to address the mechanisms of linguistic presence in this type of media, contribution and obstacles to the development of tourisms.

الكلمات المفتاحية

السياحة، الإعلام الرقمي، الأيقون، المكوّن اللّساني، الجودة اللغوية ; Tourism,Digital media , Icon, Linguistic, Component