لغة كلام
Volume 7, Numéro 2, Pages 15-24
2021-03-15

الانتقال من بنية اللغة المعرفية إلى بنية اللغة المفهومية

الكاتب : ملياني إكرام . ملياني محمد .

الملخص

تتمحور إشكالية المقال حول أهمية دراسة المصطلح وعلاقته بالمفهوم بين مرجعية التراث اللغوي العربي وآفاق المرجعية المعاصرة، كون أن المصطلح يتأثر بثقافة صاحبه وبترعته المعرفية أو المذهبية. فلكلِّ مجال معرفي أو علمي نسق خاص من المصطلحات والمفاهيم ينماز به، ويستمد هذا النسق مشروعيته المفهومية من عمق طبيعة الموضوع، ومن هذا المنطلق، فإنّ المصطلحات والمفاهيم لا تؤدي الدّلالات والتّصورات الذّهنية التي وُضِعَت من أجل التعبير عنها إلاّ في المجال الذي صيغت وتشكلت فيه. كما عرجت على العلاقة الموجودة بين فهم الإنتاج المعرفي وبين فهم مصطلحاته ومفاهيمه؛ لأن أهمية هذه العلاقة لا تنحصر في المصطلحات بوصفها مفاتيح العلوم فحسب بقدر ما هي تتجسد في فهم واستيعاب الحمولة الدلالية والمفهومية والمعرفية لذلك النسق التصوري الذهني في علاقته بالنسق الاصطلاحي. The present study investigates the importance of studying the term and its relationship with the concept within the scope of the Arab linguistic heritage and the horizons of contemporary reference . It is commonplace to say that the term is widely affected by several aspects including one’s culture , cognitive and religious background . Each field of study –whether in knowledge or science- is characterized by a typical set of terms and concepts and the latter derives deeply its conceptual legitimacy according to the nature of the topic . In light of this , it can be argued that the terms and concepts constitute the connotations and mental perceptions only in their given field . As a further step , this study attempts to spotlight the correlation between understanding cognitive production and its terminology and concepts. A point worth mentioning is that the importance of this relationship is not strictly limited to exploring the concepts due to their intense significance , more importantly , it is quite essential to dig within their semantic, conceptual and cognitive implications

الكلمات المفتاحية

: المصطلح- المفهوم- المعرفة – التصور الذهني - الفكرة - الحمولة الدلالية- الحمولة المفهومية- الحمولة المعرفية. ; Concept - Term- Knowledge- Mindset - The Idea-Semantic Content - Terminological Content - Cognitive Content.