الإبراهيمي للآداب والعلوم الإنسانية
Volume 3, Numéro 1, Pages 492-511
2021-01-30

المرجعية النقدية والفكرية للنظرية السردية

الكاتب : بوساحة سهيلة .

الملخص

مهدّ لظهور علم السرد جملة من المعارف الفكرية والنظريات النقدية، هذا العلم الذي عدّه النقاد فرع من فروع الشعرية؛ وذلك باعتبارهم تلك الدراسات التي قدّمت لحقل الشعريات، بمثابة الإرهاصات الأولى للدراسات السردية؛ فالإسهامات التي قدّمتها كل من الشكلانية الروسية، والبنيوية الفرنسية، من خلال النشاطات النقدية التي قدّمها نقادها؛ والتي كان لها ريادة بلورة علم السرد، حيث انطلق علم السرد وأصبح له ممثلون ومشتغلون في حقله النقدي من مختلف الأقطار. سأحاول أن أتبع هذه النظريات والمعارف والتي كان لها دور فعّال في تهيئة المناخ للنظرية السردية في الظهور والاستتباب على الساحة النقدية، بفضل الجهود التي قدّمها روّادها، والمتعلقة بالحقل السردي، من مثل:تودوروف، ورولان بارت، وجيرار جنيت، وغيرهم، ممن كانت لهم نشاطات فعّالة لعلم السرد. The emergence of narration science paved the way for a whole range of intellectual knowledge and critical theories, a science that critics considered a branch of poetry; And that is because they are those studies that were presented to the poetic field, as the first pillars of the narrative studies; The contributions made by the Russian formalism and the French structuralism through the activities of its critics; Which was a pioneer in the development of the science of narration, where he started the science of narration and became actors and engaged in its monetary field from different countries. I will try to follow these theories and knowledge that have had an effective role in creating the climate for the narrative theory to emerge in the monetary arena, thanks to the efforts made by its pioneers, and related to the narrative field, such as: Todorov, Roland Barthes,Gerard Genet, and others, who have been activities Effective for narration.

الكلمات المفتاحية

النظرية السردية ; الأبعاد الفكرية ; المرجعية النقدية ; الشعرية والسردية ; التلقي والإجراء