مجلة النشاط البدني و الرياضي المجتمع و التربية و الصحة
Volume 4, Numéro 1, Pages 48-59
2021-03-10

الوعي الصحي لدى الطلبة المشاركين في المنتخبات الرياضية المدرسية

الكاتب : روابده جهاد .

الملخص

A B S T R A C T This study aimed at identifying the degree of health awareness among students participating in school teams. The study sample consisted of students participating in school teams in schools affiliated to the Directorate of Education for the Kind and Moderate Districts in Irbid Governorate, and the number (129) of students enrolled in individual games, During the first semester of the academic year 2020-2019, who were chosen randomly, and an analytical descriptive approach was used, as well as a measure of health awareness prepared by the researcher, the results of the study indicated that the health awareness of the participants in the school teams was over Fa. There were no statistically significant differences (α ≥ 0.05) attributable to the effect of gender on the overall score for the degree of health awareness. There were no statistically significant differences (α ≥ 0.05) due to the effect of game type (individual, group) on the overall score for the degree of health awareness. هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة الوعي الصحي لدى الطلبة المشاركين في المنتخبات المدرسية ، تكونت عينة الدراسة من الطلبة المشاركين في المنتخبات المدرسية في المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم للواءي الطيبة و الوسطية في محافظة اربد، والبالغ عددهم (129 ) ، من الطلبة الملتحقين بألعاب الفردية، خلال الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي 2020-2019، واللذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وكذلك مقياس الوعي الصحي من إعداد الباحث، أشارت نتائج الدراسة إلى أن الوعي الصحي لدى المشاركين في المنتخبات المدرسية كان مرتفعا. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α ≥ 0.05) تعزى لأثر النوع الاجتماعي في الدرجة الكلية لدرجة الوعي الصحي . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية (α ≥ 0.05) تعزى لأثر نوع اللعبة (فرردية، جماعية) في الدرجة الكلية لدرجة الوعي الصحي

الكلمات المفتاحية

الوعي الصحي، الالعاب الفردية، الالعاب الجماعية،.