مجلة المنظومة الرياضية
Volume 8, Numéro 1, Pages 86-102
2021-03-10

دراسة مقارنة في الاتجاهات النفسية بين تلاميذ الأقسام الخاصة (دراسة ورياضة) وتلاميذ الأقسام الصفية العادية نحو حصة التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة

الكاتب : براهيمي عيسى . هداج حمزة . قبيل ياسين .

الملخص

ملخص: يهدف البحث الي معرفة الاتجاهات النفسية لتلاميذ الأقسام الصفية العادية وكذا تلاميذ الأقسام الخاصة(رياضة ودراسة ) وكذا معرفة الفروق بينهم فى الاتجاهات النفسية نحو حصة التربية البدنية والرياضية ، وتم استخدام المنهج الوصفي المقارن ، على عينة عددها( 45 تلميذ من أقسام رياضة ودراسة و 45 تلميذ مثلو تلاميذ الأقسام الصفية في المرحلة المتوسطة) وقد تم اختيار العينة مقصودة بالنسبة لتلاميذ أقسام رياضة ودراسة واختير تلاميذ الأقسام الصفية بطريقة عشوائية على مستوى اربع متوسطات بمدينة باتنة، وقد استخدمنا الإستبانة كأدوات للقياس وهي :( إستبيان يقيس الاتجاهات النفسية للتلاميذ نحو حصة التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة من إعدادنا ) هذا و أشارت أهم نتائج البحث إلى أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاهات النفسية نحو حصة التربية البدنية والرياضية لمجالات (المجال المعرفي المجال الحسي الحركي و المجال الاجتماعي العاطفي ) ولصالح تلاميذ أقسام (رياضة ودراسة) مقارنة بتلاميذ الأقسام الصفية في المرحلة المتوسطة . Abstract: The research aims to know the psychological attitudes of students in regular classroom departments as well as students of special departments (sport and study) as well as to know the differences between them in psychological attitudes towards the physical education and sports class. The comparative descriptive approach was used on a sample of (45 students from the departments of sports and study and 45 students) Representatives of classroom students in the middle stage) The sample was intended intended for students of the sports and study departments, and the students of the class sections were randomly selected at the level of four averages in the city of Batna, and we used the questionnaire as measuring tools, which is: A questionnaire that measures the psychological attitudes of students towards the physical education and sports class in The intermediate stage of our preparation) This and the most important results of the research indicated that there are statistically significant differences in the psychological trends towards the share of physical education and sports for the fields of (the cognitive domain, the sensory-motor field and the socio-emotional field) and for the benefit of students in the sections (sports and study) compared to students of the class sections in Middle school .

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الاتجاهات النفسية –أقسام دراسة ورياضة-الأقسام الصفية – تلاميذ - المرحلة المتوسطة