Revue Finance & marchés
Volume 8, Numéro 1, Pages 445-464

محددات التجارة البينية في الدول العربية خلال الفترة (2004-2018) Determinants Of Intra-regional Trade In Arab Countries During The Period (2018- 2004)

الكاتب : تفالي بن يونس . صافي أحمد .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى تحديد المتغيرات الاقتصادية الكلية التي تؤثر على حجم المبادلات التجارية بين الدول العربية وذلك خلال الفترة (2004-2018م)، بهدف تشخيص سياسة ملائمة لتعزيز التجارة البينية في العالم العربي، لتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على نماذج بانل الساكنة، وتم التعبير عن متغير التجارة البينية بإجمالي الصادرات والواردات بين الدول العربية، أما المتغيرات المستقلة فتمثلت في نصيب الفرد من الناتج المحلي وعدد السكان بالإضافة إلى معدل التضخم وسعر الصرف الإسمي. وتوصلت الدراسة أن النموذج الأنسب لقياس محددات التجارة البينية بالدول العربية هو نموذج التأثيرات الثابتة هذا من جهة، ومن جهة أخرى فقد تبين أن كل من نصيب الفرد من الناتج وحجم السوق المحلي تؤثر بشكل إيجابي على حجم المبادلات التجارية العربية وبمرونة عالية مقارنة بالانفتاح التجاري الذي كان أثره إيجابيا أيضا، في حين أثر سعر الصرف سلبيا على المبادلات التجارية العربية. This research aims to determine the macro economic variables that affect size Trade exchanges between Arab countries during the period (2004-2018), with the aim of diagnosing an appropriate policy to promote intra-regional trade in the Arab world, to achieve this Target Approved On static Panel models, the variable of intra-regional trade was expressed by total exports and imports between Arab countries. As for the independent variables, it was per capita GDP and population, in addition to the inflation rate, the nominal exchange rate. The study concluded that the most appropriate model for measuring the determinants of intra-regional trade in Arab countries is this fixed effects model on the one hand, and on the other hand it has been shown that both per capita gross domestic product and the size of the local market have been positively affected by the volume of Arab trade exchanges and with high flexibility compared to openness The trade impact was also positive, while the exchange rate negatively affected Arab trade exchanges.

الكلمات المفتاحية

التجارة البينية؛ الدول العربية؛ نماذج بانل. ; Intra-regional trade; Arab countries; panel models. ; JEL Classification Codes: C23; F13; F15.