Revue Finance & marchés
Volume 8, Numéro 1, Pages 92-109
2021-03-05

إدارة علاقات العملا ومواقع التواصل الاجتماعي، دراسة ميدانية بالمؤسسات الجزائرية

الكاتب : درقاوي أسماء .

الملخص

أصبحت مواقع التواصل الاجتماعي أدوات اتصالية تستعمل لعدة أغراض وتحقيق عدة أهداف سواء للأفراد أو المؤسسات، فلقد استغلت بعض المؤسسات هذه المواقع الخاصة بالتواصل الاجتماعي للأفراد في أغراض أخر يمثل التعريف بالمؤسسة والتعريف بنشاطها وتقديم وعرض خدماتها، وتلبية طلبات زبائنها وتسهيل عملية الاتصال والحوار بينهم، إذ أن هذه المواقع أصبحت تلعب دور ووظيفة الاتصال والتبادل في المؤسسات مهما كان نوع نشاطها.والهدف الرئيسي لهذه الدراسة هو معرفة دور مواقع التواصل الاجتماعي في تحسين تسيير العلاقات مع الزبائن في المؤسسات الجزائرية. Social networking sites have become communication tools that are used for several purposes and achieve a number of objectives for individuals or institutions. Some institutions have used these sites for social communication for individuals, such as introducing the organization, introducing its activities, offering and presenting its services, meeting the demands of its customers and facilitating communication and dialogue between them. That these sites have become playing the role and function of communication and exchange in institutions, whatever the type of activity. The main objective of this study is to find out the role of social networking sites in improving customer relations in Algerian institutions.

الكلمات المفتاحية

تسيير العلاقات مع الزبائن،. ; مواقع التواصل الاجتماعي. ; الانترنت ; موقع ; Customer Relationship Management ; Social Networking Sites ; Internet ; Website