مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 17, Numéro 1, Pages 517-534
2021-03-03

اتجاهات السائحين: ما تأثير الوكالات السياحية؟ حالة عينة من المعرض الدولي Siaha 2020 بوهران

الكاتب : وزاني محمد .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى إبراز دور الوكالات السياحية في النهوض بالسياحة المحلية وجذب السياح الجزائريين وتحفيزهم على طلب المنتج السياحي المحلي. وقد تم اجراء دراسة على عينة من الوكالات الجزائرية مكونة من 42 موظف. ولقد بينت النتائج الدور المعتبر الذي تقوم به بعض الوكالات في جذب السياح الداخليين لكنه يبقى محدود نظرا لعدم اهتمام السائح المحلي بالعروض السياحية الوطنية، وتوسط عدد معتبر من الوكالات لبيع برامج سياحية نحو الخارج وهذا لملائمتها للقدرة الشرائية للسائح الجزائري مقارنة بالأسعار المطبقة محليا ونوعية الخدمات المقدمة. This research aims to highlight the effective role that tourism and travel agencies can play to promote local tourism by offering various offers that attract Algerian tourists towards national tourism products and attract their behaviors and push them to order and acquire tourism products. A study was conducted on a sample of Algerian agencies consisting of 42 employees The results and statistical analysis of the variables of the study showed that tourism agencies have a very active role in attracting domestic tourists but they face the problem of the lack of interest of the local tourist in the national tourism offers and resources and that most agencies are mediating the sale of tourist programs abroad and this is to suit them for the purchasing power of the Algerian tourist compared to the prices applied locally and the quality of the services provided.

الكلمات المفتاحية

الوكالات السياحية ; السياحة الداخلية ; الخدمات السياحية ; اتجاهات السياح ; خصائص الموظفين