مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 17, Numéro 1, Pages 419-430
2021-03-03

التحديات التي تواجه التعليم الإلكتروني من وجه نظر أعضاء تدريس وطلاب قسم المحاسبة

الكاتب : الدكتور محمد فضل المولى عبد الوهاب حماد .

الملخص

يهدف هذا البحث الي التعريف بالتعليم الالكتروني والتعريف بعلم المحاسبة كعلم قابل للتعليم الكترونياً والتعرف على اهم التحديات التي تواجهه من حيث التطرق للتحديات التقنية والفنية والتحديات التي تواجه طالب المحاسبة والتحديات التي تواجه معلم مادة المحاسبة والتحديات التي تواجه تدريس مادة المحاسبة الكترونيا كما تكمن اهمية البحث من حيث الاهمية العلمية في التطرق للتعريفات العلمية للمفاهيم ذات الصلة بموضوع البحث وتكمن الاهمية العملية في امكانية تلمس اراء الطلاب وأساتذة علم المحاسبة في اهم التحديات التي تواجه تدريس مادة المحاسبة الكترونياً كما يتبع الباحث في هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي في عرض التحديات التي تواجه التعليم الالكتروني لعلم المحاسبة من خلال الدراسة التطبيقية ومن خلال ما سبق يمكن التوصل الي مضامين توحي بأهم التحديات الفنية المتمثلة في ضعف الشبكة وسبل التواصل العلمي من خلال برامج الكونفيرس والتحديات التي تواجه معلم المادة من صعوبة الجهد المبذول في ضبط وادراة الكم الهائل من الطلاب في ان واحد وصعوبة الشرح العلمي للمادة المحاسبية الكترونياً وصعوبة التدوين العلمي للمحاسبة الكترونياً وصعوبة اجراء العمليات المحاسبية مشاركة مع الطلاب وبذل الجهد الكثير في تجهيز المادة المحاسبية الكترونيا وصعوبة توفر الادوات الالكترونية لاستخدامها في التدريس المحاسبي وصغر شاشات الحاسوب مما يسبب خلط في قراءة القيم والاعداد المالية وتعليق البرامج التعليمية وانقطاع النت اثناء المحاضرة يؤدى الي ربك في توصيل المعلومة المحاسبية تعتبر من أهم العقبات في مجال تعليم المحاسبة الكترونياً، كما يوصي الباحث الجهات التعليمية بعد الورش والدورات التاهيلية التي تسهم في انجاح عملية التعليم الالكتروني. الكلمات المفتاحية: التعليم الالكتروني، علم المحاسبة، عضو هيئة تدريس طالب علم المحاسبة. Abstract: This research aims to introduce electronic education and introduce the science of accounting as a science that can be taught electronically and to identify the most important challenges that face it in terms of addressing the technical and technical challenges and challenges facing the accounting student, the challenges facing the accounting teacher and the challenges facing the teaching of accounting electronically, The importance of research in terms of scientific importance lies in addressing the scientific definitions of concepts related to the research topic. The practical importance lies in the possibility of seeing the opinions of students and professors of accounting science in the most important challenges facing the teaching of accounting electronically as the researcher follows In this research the descriptive and analytical approach in presenting the challenges facing e-learning for the science of accounting through the applied study and through the above, it is possible to arrive at contents that suggest the most important technical challenges represented in the weakness of the network and the means of scientific communication through the conference programs and the challenges facing the subject teacher from the difficulty of the effort Exerted in controlling and managing the huge number of students simultaneously, the difficulty of scientific explanation of the accounting subject electronically, the difficulty of scientific recording of accounting electronically and the difficulty of conducting accounting operations electronically and the difficulty of conducting accounting operations electronically and the difficulty of providing electronic tools for use in accounting teaching and the smallness of computer screens, which causes Confusion in reading values ​​and financial numbers and commenting Albram C. Educational and internet disconnection during the lecture leads to your Lord in the delivery of accounting information. It is considered one of the most important obstacles in the field of teaching accounting electronically. The researcher also recommends educational institutions after workshops and rehabilitation courses that contribute to the success of the e-learning process. Key words: e-learning, accounting science, accounting faculty member

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني قسم المحاسبة أعضاء طلاب محاسبة