الكَلِم
Volume 6, Numéro 1, Pages 1-17

أثر اليوتيوب -موقع التّواصل الاجتماعي- في التّعليم عن بعد في ظل جائحة كوفيد19

الكاتب : شرموطي رحاب .

الملخص

الملخص يشهد تاريخ البّشرية حاليا؛ ظهور جائحة كوفيد19، والّتي ألقت بظلالها على مجال في غاية الأهميّة«مجال التّعليم « حيث أنّها أدّت إلى تعليق الدّراسة، الأمر الذّي دفع بالدّول إلى اعتماد نظام التّعليم عن بعد، وبذلك برزت أهميّة وضرورة اعتماد مواقع التّواصل الاجتماعي وأهمّها اليوتيوب؛ هذا الأخير الّذي أضحى أساسا رئيسا في عمليّة التّعليم والتّعلّم، محدِثا تغييرا كبيرا، وذلك في اللّغة الموظّفة لدى المتعلّم، وفي المصطلحات المصاحبة للوباء، والّتي كانت مغيّبة، وفي الحالة النّفسية للمتعلّمين وعلاقاتهم الاجتماعية ببعضهم وهلمّ جرّا. لذا تهدف هذه الدّراسة إلى تسليط الضّوء على أثر موقع التّواصل الاجتماعي «اليوتيوب« في التّعليم عن بعد؛ في ظلّ أزمة كوفيد19، وكيفيّة حدوث هذا الأثر، مع تبيان مدى نجاحه في خدمة التّعليم عن بعد في ظل وجود الفيروس، وبيان العقبات الّتي تواجه المتعلّمين في اعتمادهم لهذا الموقع، وعموما إبراز الانعكاسات اللّغوية والتّربوية البّارزة جرّاء اعتماد اليوتيوب في ظلّ الوباء. الكلمات المفتاحية: موقع التّواصل الاجتماعي«اليوتيوب«; التّعليم عن بعد; المتعلّم; كوفيد19; المصطلحات; الفعّاليّة. ABSTRACT : Human history is currently witnessing the emergence of a pandemic of covid 19, And that affected very important filed of “education”, As it led to the suspension of the study to another time, Which prompted the countries to adopt a system oh distance education, thus the importance and necessity of using social media –websites-you tube- with the aim of following up the learner emerged-you tube-, Which became a major basis in the education process and brought about a major change in the language used by the learner and in the terminology accompanying the epidemic, which was absent and psychological status of learners, and their social relationships with each others. So this research paper aims to focus on the impact of social networking site-you tube- on distance education light of the Covid 19 crisis and how this effect occurs, Wile showing the extent of social networking site in the service of distance education, in the presence of the virus, and in general highlighting the prominent linguistic and educational implications of adopting social networking site during the period of this epidemic Keywords: Social media; you tube; Distance Learning; The learner; Covid19; Terminology; Effectiveness.

الكلمات المفتاحية

social media ; you tube ; Distance Learning ; The learner ; Covid19 ; Terminology ; Effectiveness