منيرفا
Volume 5, Numéro 2, Pages 139-146
2021-02-26

"الفن الجميل بما هو فن العبقرية" عند كانط

الكاتب : صماعي محمد محسن .

الملخص

أحاول في هذا المقال مناقشة مفهوم العبقرية من وجهة نظر كانط من خلال كتابه نقد ملكة الحكم، العبقرية متعلقة بالذات الغير محكومة بقواعد محددة، باعتبار أن العبقرية مرتبطة أساسا بالموهبة، فالعبقرية هي تعبير عن الفن الجميل، اذ يقوم كانط بتمييز الفن الآلي عن الفم الجميل، وكيف أن الفنان الأصيل لا يمكن أن يكون تابعا لفنان آخر، كما لا يمكن أن يخلق عمل فني مشابه لعمل سابق، على اعتبار أن الفن ضد التبعية، اذ أن الفن حتى لو درس في المدارس فهو يحتفظ في جانب مهم منه بالعبقرية والموهبة، وبالتالي التصور الاستطيقي الخاص بكانط هو نتيجة لمسار الحداثة في تأسيسها للفرد الحر الغير خاضع لحتميات، هكذا فالعبقرية تتجلى في العمل الفني، وليس في العمل العلمي لأن الأول غير خاضع لتخطيط قبلي من لدن منتجه، كما أنه غير خاضع لقواعد عامة والغرض من هذا البحث أساسا جعل القارئ يفهم لم الاستيطيقا كمبحث لم تظهر الا في القرن 18 مع الحداثة وكيف لم تظهر من قبل. In this article, I try to discuss the concept of genius from Kant’s point of view through his book Critic of the Talent of Judgment. Genius is related to the self that is not governed by specific rules, considering that genius is mainly related to talent, so genius is an expression of beautiful art, as Kant distinguishes mechanical art from the beautiful mouth, And how the original artist cannot be a follower of another artist, just as he cannot create a work of art similar to a previous one, given that art is against dependency, as art, even if it is studied in schools, retains in an important aspect of it genius and talent, and thus the aesthetic perception Kant is the result of the path of modernity in establishing the free individual who is not subject to imperatives. Thus, genius is manifested in artistic work, and not in scientific work, because the former is not subject to prior planning by its producer, and it is not subject to general rules and the purpose of this research is basically to make the reader understand why Aesthetics as a study did not appear until the 18th century with modernity, and how it did not appear before.

الكلمات المفتاحية

مفهوم العبقرية ; الاستيطيقا ; الجميل والعبقرية ; الموهبة والعبقرية ; ايمانويل كانط ; The concept of genius ; Aesthetics ; Beautiful and genius ; Talent and genius ; Emmanuel Kant