مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 7, Numéro 3, Pages 941-954
2020-12-31
الكاتب : عمور أمال . تغليت صلاح الدين .
هدفت الدراسة إلى معرفة علاقة العنف المدرسي بصعوبة تعلم القراءة لدى التلاميذ المعسرين قرائيا،و ذلك حسب رأي معلميهم، و قد تكونت عينة الدراسة من 50 معلم و معلمة، و استخدم من أجل ذلك المنهج الوصفي حيث تم تطبيق مقياس لقياس العنف المدرسي لدى العينة المذكورة، و كانت النتائج التي توصلت إليها الدراسة كالآتي: يتميز أغلب التلاميذ ذوو صعوبة تعلم القراءة بالعنف المدرسي. This study aims at defining the relationship between school violence and the difficulty of reading among pupils with dyslexia according to their teachers, the study sample was formed of 50 teachers and one used for it the descriptive method in which one applied a measure to measure school violence among the above sample. The obtained results were as follows: - Most of pupils with reading difficulties are characterized with school violence.
العنف المدرسي، صعوبة تعلم القراءة. ; Key-words : school violence, dyslexia.
رزيق حفصة
.
سلطاني أسماء
.
ص 276-295.
Yousfi Assia
.
Meziane Nadjia
.
pages 337-348.