مدارات للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 1, Numéro 3, Pages 187-200
2021-02-15

جهود الأندلسيين في القضاء على الأمية لدى الكبار بين القرنين (1-5هـ/7-11م)

الكاتب : بن حاج ميلود .

الملخص

يعالج هذا البحث جهود الأندلسيين في التعلم ومحاربة الأمية لدى الكبار من عصر الفتح الإسلامي إلى عصر ملوك الطوائف، والتي تمثلت بداية في أعمال قادة الفتح الإسلامي كطارق بن زياد وموسى بن نصير، والولاة وأمراء الدولة الأموية بالأندلس، وملوك الطوائف بتشجيع الحركة العلمية في مختلف العلوم والتخصصات خاصة منها الدينية والأدبية وترجع أهمية البحث الأساسية في كونه يسلط الضوء على أهم الأعمال التي ساهمت في القضاء على الأمية حتى كادت أن تنعدم في المجتمع الأندلسي، وهي الآليات التي كان يفترض بنا توظيفها في عصرنا هذا اقتداء بأسلافنا في الأندلس ولتفصيل هذه الآليات والطرق تم تقسيم البحث إلى ثلاث محاور رئيسية من خلال عرض تجارب الأندلسيين في ثلاث عصور مختلفة، وهي سنوات الفتح الإسلامي عصر الولاة، عصر الإمارة الأموية وما بعدها، ومن أهم النتائج المتوصل إليها في هذا البحث أن الأندلسيين استطاعوا مواجهة الأمية والجهل من خلال حضور الدروس والحلقات العلمية في المساجد، والإطلاع على الكتب ودراستها من أفواه المدرسين، زيادة على التسابق للأخذ من الفقهاء والمشايخ العائدين من الرحلات العلمية المشرقية. This paper deals with the efforts of Andalusians in learning and fighting illiteracy among adults from the era of the Islamic conquest to the era of the kings of the sects, which were represented in the beginning by the work of the leaders of the Islamic conquest such as Tariq bin Ziyad and Musa bin Nusayr, the governors, the princes of the Umayyad state in Andalusia, and the kings of the sects by encouraging the scientific movement in various sciences The disciplines are especially religious and literary, and the main importance of the research is due to the fact that it sheds light on the most important works that contributed to the elimination of illiteracy until it almost ceased to exist in Andalusian society, and it is the mechanisms that we were supposed to employ in our time following the example of our ancestors in Andalusia and to detail these mechanisms and methods were divided The research focused on three main axes by presenting the experiences of Andalusians in three different eras, which are the years of the Islamic conquest, the era of governorships, the era of the Umayyad emirate and beyond, and one of the most important results reached in this research is that Andalusians were able to confront illiteracy and ignorance by attending lessons and scientific seminars in Mosques, access to books and study them from the mouths of teachers, in addition to the race to take from the jurists and sheikhs returning from the eastern scholarly trips.

الكلمات المفتاحية

جهود الأندلسيين؛ القضاء على الأمية، التعلم في الكبر؛ الأندلس. ; Theefforts of Andalusians; Eliminate illiteracy; Learning in old age; Andalus.