آفاق سينمائية
Volume 8, Numéro 1, Pages 122-143

The Eloquence Of The Picture Between The Invocation And Exclusion In The Generating Of The Disease’s Meanings – A Semiotic Study Of The Movie (the Panted Veil بلاغة الصورة بين الاستدعاء والإقصاء في توليد دلالات الوباء، دراسة تحليلية سيميائية لفيلم "الستار المطلي"

الكاتب : عفان إيمان .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن بلاغة الفيلم السينمائي " الستار المطلي" في التعبير عن معنى الوباء وقدرته على تفجير زخم الدلالات المنبثقة عنه، لا كموضوع للألم والمعاناة الإنسانية فقط، بل كفلسفة وجودية وموقف ثقافي وإيديولوجي من الإنسان والحياة والموت. وقد توصلت الدراسة من خلال تطبيق التحليل السيميائي على عدد من المتتاليات المختارة إلى نتائج أهمها، أن مكمن بلاغة التعبير عن موضوع الوباء في هذا الفيلم ليس فقط في حسن اختيار الوحدات البنائية للنص، أو في ذلك الربط المحكم بين هذه الوحدات وإنما فيما نستطيع أن نسميه بمهارة التحكم في توجيه المسار الدلالي. فقد رأينا كيف تم تمرير موقف الفلسفة الوجودية الغربية من المرض والمعاناة الإنسانية، من خلال استدعاء العلامات التي تخدم هذا المسار، وإقصاء أخرى قد تنحو به منحا آخر. This study aims to uncover the eloquence of the cinematic movie (The Panted Veil) in the expression of the meaning of disease and its capacity of firing the momentum of the meanings emerging from it (the disease) not only as a subject of pain and human suffering, but also as an existential philosophy, a cultural and ideological attitude about the human being, life and death. The study, and through the application of semiotic analyze on a number of selected sequences, reaches to some results, the most important among them is that the expression’s eloquence about the subject of the disease in that movie isn’t only in the good choice of the building blocks of the text, or in the tight linking between those blocks, but it’s in what we can call the dexterity in the guidance of the meaning’s path. Indeed, we saw how the attitude of the western existential philosophy about disease and human suffering has been passed, through the signs, which are useful for this path, and exclude other ones, which could take it to another direction.

الكلمات المفتاحية

بلاغة الصورة ; الصورة السينمائية ; دلالات الوباء ; استدعاء العلامات ; إقصاء العلامات ; eloquence of the picture ; cinematic image ; meanings of the disease ; invocation of signs ; exclusion of signs