مجلة حقول معرفية
Volume 1, Numéro 3, Pages 64-77
2021-02-12

العلاقة بين مستوى الرضا عن التوجيه والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي

الكاتب : بن عيسى عبد الحكيم .

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين مستوى الرضا عن التوجيه والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي بثانوية احمد بن زكري تلمسان والمقيدين بالعام الدراسي 2019/2020، على عينة قوامها (70) تلميذاً وتلميذة بواقع (25 ذكور- 45 إناث)، وطبق عليهم استبيان لقياس مستوى الرضا عن التوجيه المدرسي من إعداد الباحث، كما تم الاعتماد على المنهج الوصفي باعتباره الأنسب وباستخدام معامل "بيرسون" لدراسة العلاقة، واختبار"ت" T.test لدلالة الفروق بين متوسطي درجات عينتين مستقلتين والتوّصل في الأخير إلى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن التوجيه لدى أفراد العينة حسب متغير الجنس والشعبة، بينما لا توجد فروق ذات دلالة في التحصيل الدراسي لدى أفراد العينة حسب متغير الجنس، حيث كادت المتوسطات الحسابية لمعدلات الإناث والذكور أن تتساوى، كما توجد فروق ذات دلالة في التحصيل الدراسي لدى أفراد العينة متغير الشعبة، حيث كان تحصيل شعبة العلوم أكبر من تحصيل شعبة الآداب، وخلصنا في الأخير إلى أنه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين مستوى الرضا عن التوجيه والتحصيل الدراسي. Abstract The study aimed to reveal the relationship between the level of satisfaction with orientation and academic achievement among students of the first year of high school at Ahmed ben Zakry Tlemcen High School and those enrolled in the academic year 2019/2020, On a sample of (70) male and female students (25 males - 45 females), and a questionnaire was applied to them to measure the level of satisfaction with school guidance prepared by the researcher, In addition, the descriptive method was used as the most appropriate, using the Pearson coefficient to study the relationship, and the T. test for the significance of the differences between the mean scores of two independent samples, and finally the following results were reached: There are statistically significant differences in the satisfaction with guidance among the sample members according to the gender and division variable, while there are no significant differences in the academic achievement of the sample members according to the gender variable. Where the arithmetic averages of the rates of females and males were almost equal, and there are significant differences in academic achievement among the sample variable of the division, as the science division’s achievement was greater than that of the Department of Arts, and we concluded in the end that there is a statistically significant relationship between the level of satisfaction with Academic orientation and achievement.

الكلمات المفتاحية

الرضا ; التحصيل الدراسي