مجلة حقول معرفية
Volume 1, Numéro 3, Pages 34-48
2021-02-12

الرسكلة اللغوية أو إعادة اكتساب اللغة في الكلام الموجّه للأطفال

الكاتب : مزهود سليم .

الملخص

ملخص: يهدف هذا المقال إلى الكشف عن طريقة اقتباس الأطفال الألفاظ من والديهم، ويبحث في رسكلة لغة الأطفال باعتبارها جانبا تعليميا للغة، وكيف يؤثر هذا الجانب في توجيه لسان الأطفال نحو الكلام السديد. إذ يتم فحص الكلمات التي حفظها الطفل حفيظا جيدا، وخزّنها على شكل مقاطع صوتية يمكن فهمها بقليل من التركيز. فالطفل ينتج أشكالا مماثلة للألفاظ التي يستعملها الكبار محاولةً منه في تقليدها. يعتمد المقال على المنهج الوصفي في توضيح الأشكال اللغوية التي يتفاعل معها الطفل، والكشف عن اقتباسات الأطفال من والديهم في إنتاج الكلام، لاسيما في المستويات اللغوية الناتجة عن حوار الآباء مع الأطفال الكلمات المفتاحية: اكتساب لغوي؛ اقتباس؛ إنتاج كلام، رسكلة لغوية Abstract: This article aims to uncover the way children quoting words from their parents, and to study children's language rationalization as an educational aspect of language, and how this aspect affects children's tongue orientation towards good speech.The words memorized by the child are well, and stored in syllables that can be understood with little emphasis. The child produces shapes similar to the expressions adults use to try to imitate them. The article relies on the descriptive approach in clarifying the linguistic forms that the child interacts with its, and revealing children's quotes from their parents in producing speech, especially on the linguistic levels resulting from the parents dialogue with the children Keywords: Linguistic Acquisition; Quotation; Speech Production; Linguistic Recycling

الكلمات المفتاحية

رسكلة لغوية ; إنتاج كلام ; اقتباس ; اكتساب لغوي ; Linguistic Acquisition ; Quotation ; Speech Production ; Linguistic Recycling