مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية
Volume 7, Numéro 2, Pages 837-850
2020-12-31

The Knowledge Management As Strategic Process To Achieve The Sustainable Competitive Advantage

Authors : Djaadi Nabila . Knouch Mohamed .

Abstract

We aim in this paper to clarified how the firm can achieve a sustainable competitive advantage based on the knowledge management; knowledge management (KM) has been gaining attention in last decades as one of the most important strategic process to achieve sustainable competitive advantage (SCA) for the firms, it’s not easy for any firm to achieve a competitive advantage and the situation become more difficult to sustain this competitive advantage in world characterized by the rapidity of the changes; this changes that based predominately on the innovation; the most innovation that make the firm archive SCA is the innovation based on the tacit knowledge; for that we will explain in this paper the relation between the innovation and the knowledge management as a strategic process to achieve the SCA for any firm. تهدف هذه الورقة البحثية لتبين كيفية بناء ميزة تنافسية مستدامة من خلال اعتماد إدارة المعرفة كمدخل إستراتيجي، وذلك من خلال البحث في أدبيات مفهوم الميزة التنافسية المستدامة والبحث في أسباب الوصول إلى تحقيق ميزة تنافسية تتميز بالاستدامة، وذلك حسب العديد الباحثين الأكاديميين في مجال الإدارة والاستراتيجية وعلى رأسهم مايكل بورتر وايكوجورو نوناكا يمكن أن يتحقق من خلال الاعتماد على المعرفة كمصدر لهذه الميزة، غير أن الاعتماد على المعرفة لابد أن يكون في اطار عمليات منهجية منظمة تجعل من المعرفة عنصر من عناصر الإنتاج بالنسبة للمؤسسة، وذلك ليس بالهين؛ بحكم أن عمل المعرفة ليس عمل تقليدي وسهل وإنما يتطلب عمال من نوع عمال المعرفة وبيئة مواتية لاعتماد إدارة المعرفة في المؤسسة.

Keywords

Knowledge, Knowledge Management, Sustainable Competitive Advantage.