المجلة الأورومتوسطية لاقتصاديات السياحة و الفندقة
Volume 2, Numéro 3, Pages 51-66

اثر التسويق السياحي في أداء المنظمات السياحية: دراسة حالة المنظمات السياحية السودانية The Impact Of Tourism Marketing On The Performance Of The Tourism Organizations: Case Study On The Sudanese Tourism Organizations

الكاتب : ابو محمد الطاهر احمد محمد علي . ابو مصعب موسى محمد يعقوب . ابو محمد برعي بابكر محمود .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الى معرفة اثر التسويق السياحي في أداء المنظمات السياحية السودانية، وأوضحت الدراسة عدم اختيار الكفاءات في مجال السياحة، وعدم الاهتمام بالمعالم السياحية، وعدم تحقق الكفاءة والفاعلية في اداء المنظمة السياحية مما أدى إلى عدم ربط التسويق السياحي بتحسن مستوى الاداء المنظمات السياحية بالسودان. ومن أهم التوصيات ضرورة قيام المنظمات بالاهتمام بالتسويق السياحي برؤية واضحة، واختيار الكفاءات والخبرات المناسبة ومنحهم الحوافز التشجيعية. وضرورة الاهتمام بالمعالم السياحية ونشرها للعالم. الكلمات المفتاحية:السياحة، الفنادق، الكفاءة، الفاعلية، الحصة السوقية. Abstract: The study aimed to know the impact of tourism marketing on the performance of the Sudanese tourism organizations, and the study clarified the lack of selection of competencies in the field of tourism, lack of interest in tourist attractions, and the lack of efficiency and effectiveness in the performance of the tourism organization, which led to the lack of linking tourism marketing with the improvement of the level of performance of tourism organizations in Sudan. Among the most important recommendations are the necessity for organizations to pay attention to tourism marketing with a clear vision, choose the appropriate competencies and experiences and give them incentives. And the need to pay attention to tourist attractions and spread them to the world. Key words: tourism, hotels, efficiency, Effectiveness, market share.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:السياحة، الفنادق، الكفاءة، الفاعلية، الحصة السوقية. Key words: tourism, hotels, efficiency, Effectiveness, market share.