مجلة الاستاذ الباحث للدراسات القانونية والسياسية
Volume 5, Numéro 2, Pages 405-435

التفاوض عند إبرام العقودالإدارية: القاعدة والاستثناءات "دراسة مقارنة لأحكام التفاوض عند إبرام العقود المدنية ومدى انطباقها على العقود الإدارية في فرنسا ومصر والجزائر Negotiation When Making Administrative Contracts: A Rule And Exceptions “ A Comparative Study On The Provisions Of Negotiation When Making Civil Contracts And Its Applicability On Administrative Contracts In France, Egypt And Algeria”"

الكاتب : صادقي عباس . تشوار جيلالي .

الملخص

من المستقر عليه في فقه القانون الإداري أن الإدارة المتعاقدة تستقل مُسبقا بوضع شروط التعاقد، حيث تظهر عند إبرامها للعقود الإدارية بمظهر السلطة العامة، التي تتبوأ مكانة أعلى من مكانة الراغب في التعاقد معها، وما على الأخير إلا أن يقبل بكل الشروط أو يحجم عن إيجاب الدعوة التي تعلن عنها الإدارة. إلا أن هذه القاعدة يرد عليها بعض الاستثناءات، حيث تنعقد مجموعة من العقود الإدارية عن طريق التفاوض، وفقا لتقنيات متقاربة مع الأحكام المقررة للتفاوض في العقود المدنية. It is recognized in administrative law that the contracting administration is previously independent since it unilaterally fixes the conditions of the contract, and, therefore, it appears, when the administrative contract is concluded, as a public authority enabling it to have a privileged place than that of the person wishing to contract with it. Hence, the latter must choose between accepting the said clauses or refusing the appeal by the administration. However, this rule suffers from a few exceptions where several administrative contracts can only be concluded through negotiation, and this, in accordance with techniques which combine with the provisions of civil contracts in matters of negotiation.

الكلمات المفتاحية

تفاوض ; إبرام ; عقد إداري ; عقد مدني ; دعوة للتعاقد ; Negotiation ; ; conclusion ; administrative contract ; civil contract ; call to contract